Miért áll meg a gyorsvonat Csajágon?

2008.12.12. 06:59 commontalk

(Újsághír a MÁV-STARTRÓL, nem tudják megmagyarázni, hogy miért áll meg a gyorsvonat Csajágon. Én, kis kutakodást követően rájöttem, olvassátok el, s megértitek, ez nemzetmentő állomás, avagy megoldás.)

Hogyan lehet ilyesmit egyáltalán megkérdezni? Olvassuk el az alábbi ismertetőt, és megértjük a MÁV-START és jogelődjei viselkedését (úgy, mint Magyar Királyi Vasutak, vagy mi, meg a kommunista, vörös csillagos MÁV, meg a rendszerváltás után botladozó, bukdácsoló hiányt-hiányra halmozó államvasutak) konzekvens hozzáállását Csajág-felsőhöz, itt a gyorsvonatnak meg kell állnia!

Csajág;918 lakosú kisközség a Balaton keleti végétől 6 km-re. A legközelebbi strand Akarattyán található. Írásos dokumentum először 1259-ben említi Chajagh néven. Szép fekvésű sportpálya, az iskolánál korszerű sportterem fogadja az érdeklődőket. Üdítő túrák tehetők a Makra-völgy, a Kiserdő és a fülei erdő útjain.

Mi a csoda élvezetet lelnél abban kedves leendő MÁV-START útitársam, hogy alamuszi módon leszállsz Akarattyán, és leballagsz a strandra. Nem, erről szó sem lehet, leszállsz Csajágon, mert megáll a gyors, megnézel, végigjársz mindent, ami érdekes, majd átballagsz Akarattyára, és úgy mész a strandra, ha van még hozzá kedved.

Ennyivel azonban válságos időkben nem elégedhetünk meg. A sportpálya még hagyján, hiszen esemény híján vetünk rá egy futó pillantást: de a fülei erdő, vagy a Makra-völgy az már kihagyhatatlan, s mindenkinek ajánlom, sőt kötelező iskolai programmá tenném. Nem tudom van-e köze Kertész Ákos Makra nevű főhőséhez a völgy nevének, de a XX. század híres regényének oktatásához el nem tudnék jobb helyszínt képzelni. Apropó oktatás - mondhatni népnevelési program kell, ilyenkor – válság idején.


Az autóipar, a gazdaság válságban van, munkahelyek ezrei szűnnek meg, soktízezer ember kerül utcára napjainkban, és jövőre, meg még tán azután is. Adva van azonnal a „Csajági Képzési Program”. Állami eszközökkel maradéktalanul kihasználjuk Csajág adottságait. Először a „Társadalmi együttélés mintaprogramját” gyakoroljuk: nemre, fajra, felekezetre, társadalmi státuszra való különbségtétel nélkül. A program részterületei:

•    Hogyan közelíted meg a községházát?
•    Miként köszönsz a titkárnőnek?
•    Probléma halmaz előadása a polgármesternek.

•    Az innovatív komplex viselkedésminták elsajátítása polgármesteri hivatalban.
A további helyszínek csak eztán következhetnek: miután sikeresen segélyhez, közmunkához jutottál, jöhet a következő modell elsajátítása.
•    Az élelmiszerbolt felkeresése, erre alkalmas mediátorok kíséretében. Első bevásárlásaid szigorú kontroll mellett történhetnek. Szó nem lehet két decis kisüvegről, Dianás cukorkáról, két napra elegendő Gyulairól. Szépen, beosztva a kevéske pénzedet tanulsz meg vásárolni. Nem-nem fogok itt a nyugdíjasok által kedvelt csirkelábbal előállni, nem fogod azt hazudni, hogy a kutyának viszed. Őszintén megmondod, és ezzel jelentős lelki traumától szabadulsz meg: magadnak veszed, és már sorolod is: fél kilő főzőkolbász, egy kiló kenyér, tíz tojás, egy tejföl, 2 kiló krumpli, 2 liter 2,8-as tej. Hidd el, ebből három napra elegendő élelmiszert állíthatsz elő. (Fillérekért!)
•    Jöjjön a posta. Nem-nem; arról szó sem lehet, hogy az épület sarkánál várod sunyi módon a kézbesítőt, vagy a hivatalvezetőt fenyegeted az üvegfal mögött, hogy márpedig azonnal fizesse ki a segélyt, családi pótlékot…miegyebet. Bemész, köszönsz, takarékos gazdálkodásod eredményeképpen tudsz venni bélyeget, borítékot. Írsz anyádnak, írsz a megyeszékhelyre a hivatalnak, megígéred, hogy záros határidőn belül rendezed a parlagfű-dolgot, részletfizetést kérsz az APEH-től, vagy egyszerűen csak hiánypótlást teljesítesz.
•    A buszmegálló: nos, ez egy gyorsvonati megállóval, mit megállóval, szabályos vasútállomással rendelkező településen mégiscsak unikum, nem-nem arra az italfajtára gondoltam. Nagyon is van létjogosultsága az autóbusz megállónak egy ilyen településen. Gondolj bele! Megállt a gyorsvonat. Te és Ti és MI sok-sok ezren a válság idején úgyis ráérünk, kényszerülünk, elutazni, itt leszállni, viselkedési normákat, túlélési technikákat elsajátítani, tudunk immár takarékosan vásárolni, főzni, hivatalos ügyet intézni, kérvényt írni, indulatoktól mentesen a hatósággal együttműködni. Nem is kell buszjegy, elég a „Csajági normák elsajátítása” bizonyítvány- koronás címerrel, pecséttel, s már utazhatsz is: innen fog kirajzani az új magyar átlagpolgári minta a szélrózsa minden irányába, szédületes jövő.


Egyetlen dolog hiányzik ehhez: bizony nem elég a maximum hat-hétfősre tervezett esőbeállós váró: buszpályaudvar is kell Csajágnak. Meglátod magyar menni fog…a busz, s érkezik a következő vonat.

Az alábbi hivatalos ismertető már csak apró adalék: hol a csodában mozgattak meg valaha is 60.000 m3 földet, egy vacak vasútállomás miatt, hát itt. A jövőbe láttak.

Csajág: Kisközség a Mezőföld északi végén, ahol már dombok emelkednek agyagos, kötött talajjal. Délről Balatonfőkajár, északról Küngös, keletről a Fejér megyei Füle, nyugatról Balatonakarattya a szomszéd helység. Huszonöt-harminc km-re tőle hét város fekszik: Székesfehérvár, Várpalota, Veszprém, Balatonalmádi, Balatonfüred, Siófok és Enying. Vasúti csomópont, a Budapest- Tapolca és a Veszprém- Dombóvár vonalak itt keresztezik egymást. 1964-ben 60.000 m3 föld megmozgatásával vonták egybe a sínpárokat, ugyanekkor impozáns vasútállomást építettek. A vonatokon kívül autóbuszokkal, gépjárművekkel is elérhető.

Írásos dokumentum először 1259-ben említi, Chajagh néven. A szó ismeretlen eredetű. A kiszáradt Böjtény-völgyi patak mentén őskori és római településre utaló cserepeket találtak. A Várhegy-dűlőben negyed évszázada római épületek nyomaira leltek. Vasútépítéskor Junonak és Minervának állított oltárkő, valamint Dionüszosz-szobortorzó került elő. A község templomának építésekor Árpád-kori ékszerekre leltek. Pénzérmék tanúsítják, hogy évezredeken át folyamatosan lakott volt e föld, s útjain számos nép fordult meg.

Nos, ezek után, még várniuk kell a buszoknak. Előbb jönnek még Juno és Minerva a tananyagban, őszig maradunk. Kialakítjuk az új magyar Dionüszosz kultuszt, újra tanuljuk Árpád-házi királyainkat, átvesszük, hogy mit k…nk el Mohácsnál és később, meg 2006-ban, és az óta. Így már a teljes, szükséges vertikumot átfogja a képzés, és MBA diplomát adhatunk ki önmagunknak. Éljen és virágozzék Csajág, a MÁV-START és a magyar nép megbonthatatlan barátsága. A gyorsvonatnak bizony, meg kell itt állnia.
 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://republicator.blog.hu/api/trackback/id/tr23818406

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása