Általános- illetve szakmunkásképzés

2008.05.13. 05:27 Cgod

épünk fiainak első igazi találkozása a társadalommal az általános iskola, itt szerzi első élményeit is innen szerzi az iskolák kapcsán, szóval a terület igen fontos. Ráadásul kívánja a változtatásokat is.

Az első és legfontosabb dolog, ami viszont az egész oktatási rendszert érinti, az az iskolák zártsága. A legfontosabb ennek megszüntetése, mivel már több esetben vezetett katasztrófához (tanárverések, diákverések, diákok fajtalan- kodásra való kényszerítése). Ebben az esetben a legjobb megoldás külső pszichiáterek az "kölcsönzése" iskolák számára, kikkel mindegyik diáknak kötelezően tölteni kell heti legalább öt percet, állapota folyamatos felméréseképpen.

A kívülállóság a legfontosabb momentum ebben az esetben, mivel így az iskola vezetése nem tudja befolyásolni, kirúgással fenyegetni a szakembert. Ha bármi elváltozást talál, azt jelenti felfelé, így tudnak a gyerekkel többet foglalkozni, ezáltal a társadalomba deviánsan kikerülő diákok száma csökken, illetve az iskola zártsága felenged.


Emellé féléves jelentést kéne készíteni és nevek említése nélkül nyilvánosságra hozni az intézmény honlapján mind a pszichiáter(eknek), mind a tantestületnek, hogy a szülők objektív képet kapjanak az iskoláról.

másik fontos dolog, ami mellett erősen elsiklanak a tanárok, azok a különféle -akár népbetegségnek is nevezhető- diszes betegségek (discalculia, disgrafia, diszlexia) szűrése, mely az egyik legégetőbb probléma, mivel az általánosból kikerült diákok meglepően nagy százaléka rendelkezik ilyen problémákkal (pl. minden 10. diszlexia által veszélyeztetett), viszont megfelelően szűrve még mindig nincsenek. Félévente kötelező diszfunkció szűrésre van szükség.

Meg kell próbálni minden településen helyben, világi oktatásban részesíteni a diákokat, amennyiben ez nem lehetséges, akkor az önkormányzatoknak iskolabuszokat kell indítani, hogy a gyerekek közlekedése meg legyen oldva. Kötelezővé kell tenni minden vallási iskola számára világi évfolyamok indítását, a vallási oktatásban résztvevő diákok részére is elérhetővé kell tenni a világi tárgyak tanulását.

annak olyan diákok, akik nem képesek befejezni az általános iskolát, az ő számukra lenne kitalálva az összevont általános/szakiskola, ahol tíz- tizenkét évig egy intézményben, rendesen elosztva tanulják mind a szakmájukat, mind pedig az általános iskolai tananyagot. Ezen rendszer kidolgozása még várat magára. Mint ahogy az a rendszer is, mely képes ténylegesen integrálni a tanulás folyamatát az általános iskolától felsőfokig.

Eddig nem volt koherens egész a magyar oktatás és ez nagy gond. Ahhoz, hogy ismét versenyképessé váljunk, el kell készíteni egy olyan alaptantervet, mely lehetővé teszi a tervezhetőséget szülőnek és diáknak az általános iskola első osztályától a diplomáig, mind tanulnivalók, mind pénzügyek szempontjából.

endes szakmunkásképzést kell létrehozni, többek között erre is lenne való a tíz -illetve a tizenkét osztályos szakmunkásképzős rendszer, mely tulajdonképpen az embert általános iskola felső tagozattól egy szakma felé orientálja. Viszont nem csak rendes szakmunkásképzésre van szükség, hanem nagyobb integrációra a gazdasági szervezetek, illetve oktatási intézmények között.
A diák nem tudja rendesen iskolában megtanulni a szakmát, illetve nincs szükség felesleges képzésre. Így az adott szakmunkásképző évfolyamokat mindig a gazdaság hosszútávú igényei szerint kell kialakítani. A szakmunkások bérének emelkedésére, illetve a szakmunkások ösztöndíjrendszerének kialakítására is nagy szükség van, így el lehet érni, hogy az emberek akarjanak szakmunkások lenni.

Az iskolai étkezések jóárasítása. Minden iskolában ingyenes reggeli tej, kifli, felvágott, zöldség, hogy a fiatal generáció ne legyen beteg mire felnő. Félévente teljes egészségügyi ellenőrzés, allergiavizsgálat. A testnevelés tantermek eszköz ellátottságának javítása, a testnevelés mint tantárgy komolyan vétele.

És végül a feketeleves:

A renitens diákok számára bentlakásos intézmények kialakítása, a tizennégy éves büntethetőségi korlát figyelembevétele nélkül, viszont a személyi szabadság korlátozásával. A kimagaslóan deviáns, a társadalomban részt venni nem kívánó fiatalok számára készülő intézmények azt a célt szolgálják, hogy fél vagy egy éves bentlakás után a gyerek alkalmassá váljon a társadalomban való létezésre. Többek között ezért is épülnek ezek azintézmények messze a civilizációtól, hogy ennek a célnak megfeleljenek. Az otthonok el lesznek látva internettel, a bent lévők folyamatos felvigyázásáról pedig szakpedagógusok, illetve pszichiáterek gondoskodnak.

zon szülő, kinek hibájából a gyereke nem jár iskolába, illetve ha bizonyíthatóan az otthoni körülmények és a nevelés hiányából adódóan követ el vétséget, az összes állami támogatástól elesik.
Lehet, hogy ez így elsőre soknak hangzik, illetve bizonyos rétegek tiltakoznak ellene, viszont szeretnénk egy új ésműködő képes társadalom alapjait lerakni.
Ez pedig nem lehetséges megszorítások nélkül. Illetve viszonylag kevés ember szorul, míg a nagy többség állapotai javulnak. Aki pedig nem képes egy bizonyos szint fölött integrálódni, azt pedig nem fontos eltartani.

24 komment

Címkék: oktatás reform candy alapfok

A bejegyzés trackback címe:

https://republicator.blog.hu/api/trackback/id/tr71464381

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr.Stein (törölt) · http://republicator.blog.hu/ 2008.05.13. 05:52:40

Szép jó reggelt! Igaza van a szerzőnek, az oktatás bőven terítékre került tegnap, így bűn lenne várakozólistán hagyni cikkének folytatását.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.05.13. 07:40:56

cgod: nekem tetszenek programelemek.
véghez is lehet vinni?
hihetetlen sok kör öröklött előnyeit és érdekeit sérti, mert rávilágítana fölöslegességükre, elavultságukra, hozzá nem értésükre. egy pedagógus érdekképviseleten ezt keresztülverni...
van némi fogalmam, hogyan működik egy általános iskola belülről (óraadó angoltanár, de már elmúlt), és belülről rohad azegész az elhanyagoltság és a központi dilettantizmus miatt, mert a döntéshozók nincsenek kapcsolatban azokkal a realitásokkal, amikbe beleavatkoznak (és ott hagyják) (ja, ezt most itt nem rád értettem)

Corry 2008.05.13. 08:09:04

A szakmunkásképzés kapcsán is igaz az, hogy azt kéne megnézni, hogy egy szakmunkásnak milyen képességekre és tudásra van szüksége a munkája és az élete során és ezután azt kell neki megtanítani. Nem pedig azt, amire a jelenleg rendelkezésre álló tanerő képes, mert lehet, hogy arra már neki az életben nem lesz szüksége.
Nekem is nagyon tetszett a poszt, ha szakmunkásképzés, (de ha valami "termelő" jelleggű diploma, akkor is) szükség lenne valamilyen szakmai gyakorlatra, amit az iskola a kapcsolatban álló termelő céggel együtt valósít meg. Ha az iskola nem tud termelő céget kapcsolatai közé bevonni, az pedig az iskola által kibocsájtott diákok későbbi elhelyezkedésével kapcsolatban jelez vissza negatívan.

Gepi 2008.05.13. 09:31:33

A dietetikusok által elkészített ingyenes/nagyon nagy kedvezményű étkeztetés rendkívül fontos lenne, hiszen a normális étrenden felnövő generációkra nagyságrendekkel kevesebb gyógyszartámogatást kell költeni. Egyetlen buktatója a dolognak, hogy nincs rá garancia, hogy a kölök meg is eszi, amit eléraknak. A menzák, gyorséttermek hosszú távon több kárt okoznak az államkasszának, mint ***.

thews (törölt) 2008.05.13. 10:59:37

Pár apróság:

1, pszichiáterek: nem tudom, nem pszichológusra gondolsz-e? Az általad felsorolt dolgokhoz elég egy pszichológus tudása is. Piszichiáterből nagyon kevés van, szerintem rájuk csak a "zárt intézetekben" lenne szükség.

2, a félévenkénti tanulászavar-ellenőrzés szerintem felesleges, elég évente, vagy ritkábban is. Amennyire tudom, ezek veleszületett dolgok, ha valaki 8 évesen nem diszlexiás, 10 éves korában már nem lesz az. De lehet, hogy tévedek. :)

3, a szövegben "vallási iskoláról" írsz, szerintem helyesebb lenne az "egyházi iskola" kifejezés. Nem értek egyet azzal, hogy az egyházi iskolában legyen "ateista tagozat". Nem várható el az egyházaktól, hogy olyan osztályokat indítsanak, ahol világi szellemben folyna az oktatás. Ha valaki egyházi iskolába járatja a gyerekét, tisztában van azzal, hogy milyen szellemiségben fogják tanítani.

4, az összevont általános iskola/szakmunkásképző nagyon jó ötlet, maximálisan egyetértek.

candy · http://globalszar.blog.hu 2008.05.13. 12:01:19

Pszichológusra gondoltam, csak mindig keverem a dolgot, ezért elnézést is kérek. Szerintem viszont elvárható az ateista tagozat, mivel lehetnek olyan települések, ahol csak egyházi iskola van például, illetve szerintem az elsősorban a diák dolga, hogy szeretne -e vallást tanulni, vagy sem. Nagyon sok iskola vándorolt át anno a gengszterváltáskor egyházi kézbe, és ez a lehető legrosszabb dolog, amit el lehet képzelni. Én személy szerint külön figyelnék oda az ateistákra, mint jelen társadalmunk leginkább elnyomott csoportjára.

A tantestületeken ha mi nem verjük végig, akkor senki, nagyjából ugyan úgy van ezzel az a kis zárt társadalom, mint mint mondjuk a nygdíjakkal. Továbbá lehet ezzel a reformmal a fiatal tanárok is esetleg szívesebben választják eredeti pályájuk. Amúgy lehet örökölt is www.lelekzet.hu/l/172/6 . Én elméletileg diszgráfiás vagyok, és csak most fogok elmenni szűrővizsgálatra. De ha hamarabb észreveszik, akkor lehet, hogy valami iszonyat mennyiségű szopás volt amiatt, mert nem vették észre.

Étkeztetéshez keretelképzelés:
Szénsavas üdítőkre, gyorskajára lehetne rárakni valami kevés plusz adó, azok úgyis olyan mértékben fogynak, hogy egy kis adóemelés kompenzálja az iskolások reggelijét. Ráadásul ez így direktben behirdetve nem is keltene nagy felháborodást, de a meghirdetés már nem az énn ügyem : )

Amúgy ilyen jellegű reformok ténylegesen is szültnének, ha az oktatásért 'felelősök' nem mind hetven év felettiek lennének, akik életükben nem szagoltak az egészhez.

MAjd fog még jönni egy harmadik rész, az a felsőoktatást fogja nagy részben tárgyalni, illetve a kultúrát.

Addig meg itt leszek napi vagy kétszer, úgyhogy tudok válaszolni.

Gepi 2008.05.13. 14:35:43

Azt hiszem, a független, alapfokú oktatást minden településnek garantálnia kell a lakóinak vagy mi; legalábbis egy hasonló eset történt nemrég ha jól emlékszem Tatán, ahol egyházi kézbe adtak egy iskolát.

Én nem ellenzem zsigerből az egyházi iskolákat, hiszen küldje mindenki oda a gyerekét, ahova akarja (ha valaki mást akar, akkor ne a közösből fizessük); de azt kifejezetten tiltanám, hogy ne lehessen választani, csak egyházi iskolát.

Tény, hogy az ateistákat jelenleg több támadás éri, mint a keresztényeket, de messze nem ők vallási szempontból a legtöbbet szapult csoport.

Az egészségkárosító termékek extradóztatása jó ötlet.

Cgod 2008.05.13. 14:44:37

Szerintem az ateisták a legtöbbet szopatott csoport...hiába vannak zsidózások, meg arabozások, rájuk nem nehezedik olyan nyomás, hogy csatlakozzanak egy valláshoz. Amúgy inkább legyen egy vallásos osztály egy világi iskolában, minthogy legyenek vallásos iskolák. És vallásos iskola ne nagyon jusson állami pénzhez, csak akkor, ha vannak obejktív osztályok, és akkor is csak azok...

blogart · http://blogart.blog.hu 2008.05.13. 15:55:05

Kedves Miniszter társam! Bocsi, hogy titkos kormányülésen kívül beleszólok a dologba, de nagybefolyású gazdasági tárca vezetőjeként nagyobb türelemre intenélek az egyházi iskolákkal szemben. A demokráciának és a vallásssbadságnak az a lényege, hogy nem szólunk bele mások vallási meggyőződésébe,világnézetébe sem világnézeti oktatásába. Világi osztályt létesíteni egy egyházi suliba, olyan, mint vega étterembe húsmenűt rakni az étlapra. Felesleges. Egyedül olyan helyeken támogatom az ötletet, ahol egy településen belül nincs más lehetőség. Ahol van szabad választás, ott maradjon meg saját identitásánál mindkét fajtájú intézmény.

blogart · http://blogart.blog.hu 2008.05.13. 15:56:45

bocsi, de az n betű akad a billentyűzeten... Ezért nem stimmelnek a ban-ben ragok.

Cgod 2008.05.13. 17:01:12

Alapból elbaltázott ötlet volt anno az egyházaknak visszaadni az iskolákat.

countrystudy 2008.05.13. 17:49:00

Üdv mindenkinek.
A szakmunkásképzés legnagyobb gondja, h 9-10. osztályban nincs semmi komoly gyakorlat.
Van egy ún. pályaorientációs gyak.,ami nulla.
Menni kéne az első hetektől kezdve ki a terepre, az aprómunkát elvégezni,h beletanuljon, h megszeresse a választott szakmát. Nem lehet két év tantermi képzés után, 17 évesen elkezdeni a szakma megszerettetését. Legalábbis nehéz.

szeged.liberty 2008.05.13. 18:29:12

ha egy alapítványnak jogában áll iskolát grundolni, akkor az egyházaknak miért nem?
legyen választási lehetőség és akkor ok.
ellenpélda: Kétsopronyban (Békés megye)az önkormányzat forráshiány miatt átadta az egyetlen ált.sulit a katolikus egyháznak.
ez tényleg nem ok. legyen pénz az önkormányzati iskolát fenntartani, vagy iskolabusz, hogy valamelyik közeli településre szállítsák a nebulókat.

Dr.Stein (törölt) · http://republicator.blog.hu/ 2008.05.13. 20:49:19

"Ebben az esetben a legjobb megoldás külső pszichiáterek az "kölcsönzése" iskolák számára"

Nocsak, nocsak, az igazi kormány is olvassa a blogot? Ugyanis ma este hangzott el a híradóban az oktatásügyi ombudsman nyilatkozata, hogy iskolapszichológusokat kellene inkább rendszeresíteni, mint kirúgni vagy fenyíteni a renintenseket.

Éééértem?

Dr.Stein (törölt) · http://republicator.blog.hu/ 2008.05.13. 20:50:24

A kormányra való célzás már annak jegyében hangzott el - Hiller részéről - hogy törvényt kell módosítani.

thews (törölt) 2008.05.14. 08:48:54

Abszolút egyetértek blogarttal, ami az egyházi iskolákat illeti.

Cgod 2008.05.14. 10:17:35

Ahol ugye megvannak a lehetőségek, ott megvannak...de kíváncsi lennék amúgy, hogy egy egyházi iskolában mennyi diák szeretne világi dolgokat tanulni, csak szülői nyomás miatt kellett odamennie...szerintem meglepően nagy számban. Amúgy alapítványi iskolák általában speciális igényeket elégítenek ki, ami kicsit más, mint a vallásos iskola. A kormánynál meg jelentkezek valami tanácsadói pénzre, pofátlan, hogy nyúlják az ötleteimet : )

rolika · http://www.wevik.hu 2008.05.14. 11:12:26

lehet, hogy sokan nem értenek egyet velem, de:
- miért kell a kölköknek 18 éves korukig tanulni? bakker, nálunk olyan faszik/nők járnak a kisiskolásokkal együtt ugyanabba az intézménybe, hogy nem hiszek a szememnek! felnőttek iskolatáskával... szvsz ez egy dologra jó: csökkenti a munkanélküliséget. csak éppen ez kozmetika, úgyhogy el kellene felejteni;
- miért nem volt jó a 8 általános + 4(+1 szak)közép (ill. 3 szakmunkás) + felsőoktatás felállás? mert túl egyértelmű? komolyan érdekelne, megköszönném, ha valaki elmagyarázná, mire jó a mostani (számomra átláthatatlan) struktúra, azonkívül, hogy 18 éves korukig benntartja a felnőtt suvernyákokat!

countrystudy 2008.05.14. 14:58:37

erre céloztam én is, régen a szakközépiskolák egyszerre adták az érettségit és a szakmát, a szakmunkásoknak meg bőven elég volt a három év. szerintem ez a mostani rendszer egyértelműen a későbbi munkába állást erőlteti, sokak szerint nem túl "európai" dolog, 18 év alatt munkába küldeni a fiatalokat

Dr.Stein (törölt) · http://republicator.blog.hu/ 2008.05.14. 18:07:01

A tanári pálya vonzerejének növelése, a hátrányos helyzetű településeken dolgozó pedagógusok munkájának támogatása, megkülönböztetett megbecsülése elsőrendű cél – többek között ez is megfogalmazódott abban a javaslatcsomagban, amelyet a kisiskolák megmentéséért létrejött civil öszefogás készített el.

Legyenek helyben elérhetők az alapvető oktatási-nevelési feladatokat ellátó intézmények a bölcsődétől az általános iskola nyolcadik évfolyamáig, ahol a családok igénylik, s nem jár aránytalan anyagi áldozattal az állam részéről – ez áll stratégiai célként abban a javaslatban, amelyet az Élőlánc Magyarországért mozgalom, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete és több civil szervezet dolgozott ki a kisiskolákért. Lányi András, az Élőlánc elnökségi tagja fővárosi sajtótájékoztatón szerdán elmondta: az új működési modell lényege, hogy „a társulás legyen társulás”, azaz önkéntes alapon valósuljon meg, független szereplőkkel. Az iskola legyen iskola, ne tagintézmény, amelynek saját neve, igazgatója van – tette hozzá ...
www.mno.hu/portal/560212

Rorgosh 2008.05.16. 13:28:23

Az egyházi iskolák ateista tagozataihoz:
Értem én, hogy vallásszabadság, de hol a TANULÓ vallásszabadsága? Merthogy mivan akkor, ha a tanuló - főképp ha már picit nagyobbacska nem kíván hittanórára járni (mert mondjuk nem, vagy nem abban hisz)?
Felsőfokú oktatás alatt szvsz ketté kell választani a világi és a vallási oktatást. A diák minden nap a normál tanulmányi időben kapja a világi oktatást - erre járhat az állami támogatás - majd azon túl kaphatja a vallásit - amit persze finanszírozzon az egyház. Így megkapja pontosan azokat az ismereteket, amelyeket egy önkormányzati iskolában kapna meg (mivel az egyház jobban áll anyagilag, valószínű, hogy picit magasabb szinten), és MELLÉ kapna a hitével kapcsolatos ismereteket.
A hiten alapuló tantárgyakból nem lehetne évet ismételtetni, és azok eredményei csak az egyházi felsőoktatásba történő pályázás esetén lennének beszámíthatóak.
A diák meg majd elviseli valahogy, hogy tanul darwinról és a teremtésről is. És lehet, hogy nem is zavarja majd...

Corry 2008.05.16. 16:14:34

Rorgosh:
a vallásszabadság ottan van, hogy ha én Krisna hívő vagyok de a közelemben ateista, Róm. Kat, vagy éppen buddhista iskola van, akkor át kell cipelnem a gyerekemet oda ahol a számomra megfelelő képzés folyik. Az én gyerekeim sem a falunk iskolájába járnak, hanem máshova, de nem vallási okból :-)

Biztos nagyon fontos ez az ateista/vallás témakör, de szerintem a magyar iskolákban bár ez lenne a legnagyobb baj.

Azt még nem írtam, hogy a szakmunkásképzést meg az általános iskolát külön kéne tárgyalni, mert sok szempontból teljesen más megközelítést igényel és a két iskolának teljesen más a feladata. Ezzel az erővel a szakmunkásképzés és a szakközép jobban összepasszolna.

Nem értek egyet a kistelepülési iskolák felturbósításával sem, mert ezt már sok helyen megoldották: iskolabusz és egy központi helyen lévő, megfelelő méretű iskola (itt arra gondolok, hogy ne 45-en járjanak egy osztályba, de 5-en sem). Egyenlőre még nem vagyunk gazdagabbak mint Németország, ha ott jó az iskolabusz és a központi iskola, legyen már nálunk is jó.

Rorgosh 2008.05.16. 20:15:52

Corry
Egyetértek veled. És, ha figyelmesebben elolvasod a hozzászólásom, azt láthatod, hogy épp azt javaslom: a fő tanulmányi időben a tantervnek megfelelő oktatás zajlódjon, és csak utána az egyházi. Így, ha valakihez a legközelebbi jó (vagy pusztán meglévő) iskola éppen az egyházi, akkor ott tanul majd, és legfeljebb nem vesz majd részt a vallásoktatáson.

candy · http://wunderbike.postr.hu 2008.05.19. 11:13:08

Illetve érettségizni se lehessen hittanból, maximum kiegészítő dologként, de átlagba ne számítson bele. És mindenhol kötelező számítástechnika oktatás és éerettségi persze.