A középiskolákról

2008.05.16. 05:31 Júdeai Nemzeti Front

egtisztelő feladatot kaptam a Republicator árnyékkormányának miniszterelnökétől. Az oktatási minisztérium közigazgatási államtitkáraként segíthetek kidolgozni a kormány oktatáspolitikáját. (Azt nem tudjátok, hogy juthatok hozzá a költségtérítésemhez? :) )

Mivel középiskolában tanítok, elsőként ezzel a területtel foglalkoznék behatóbban. Az alább felvázolt koncepció egyelőre csak vitaanyag, nem hivatalos álláspont!
 
Kevés területről mondható el, hogy a II. Világháborút követő szocialista értékromboló rendszer ne tett volna benne maradandó kárt. Az oktatás tekintetén viszont szembeötlő, hogy még a ’90-es évek elején is szép teljesítményt produkáltak a magyar diákok a nemzetközi összehasonlító teszteken, azóta viszont gyors ütemben zuhan a színvonal. Ez azért nem jelenti azt, hogy ne hoztunk volna súlyos örökséget a Kádár-rendszerből.


z értelmiség (és azon belül kiemelten a pedagógustársadalom) szerepének devalválása mégsem volt elég, hogy tönkretegye a közoktatást. Jó szakemberek kerültek ki a középiskolákból, és az érettségi bizonyítvány társadalmi rangja is őrzött bizonyos nívót (persze nem a Világháború előttit, de az nem is lehet cél a mai társadalmi/gazdasági viszonyok között). Ahhoz tehát, hogy a mostani, botrányosan alacsony szintre essen a közoktatás színvonala, nem kevés erőfeszítést tettek a rendszerváltás utáni kormányok. Az egyes szintek felpuhítása az oktatás struktúrájának sajátosságaiból adódóan gyorsan végiggyűrűztek le-vagy épp fölfelé. Ha nem is hibátlanul, de jól működő rendszert tettek így tönkre „oktatáspolitikusaink”, amit most már csak komoly munkával, hosszú idő alatt lehet újra felépíteni.
 
Paradox módon épp a liberális „reformok” vezettek ahhoz, hogy a mai középfokú oktatás szelektív. Ahelyett, hogy modern, komprehenzív rendszertől várhatóan csökkentené a meglévő társadalmi különbségeket, inkább konzerválja azokat. Az érettségi vizsga felpuhítása nem jelent valódi esélyt azok számára, akik a bizonyítvány mellé nem kapnak elég tudást, hogy ne csak bejussanak, de meg is maradjanak valamely felsőoktatási intézményben, és ott diplomát szerezzenek. Annak ellenére is igaz ez, hogy a felsőoktatás szintje sem látszik a békától… A trend már néhány évvel a „reformokat” követően is jól látható. Egyrészt kialakultak óriási, több ezer diákot befogadó középiskola-komplexumok, másrészt a helyi elit számára magas szintű tudást nyújtó elitiskolák. Ez a folyamat a finanszírozás rendszeréből is adódik.

 fejkvóta rendszer és a csoportfinanszírozás hatása, hogy az oktatási intézményeknek megéri minél több diákot kapun (vagy épp csak adminisztráción!!!) belül tartani, lehetőleg minél nagyobb osztálylétszámmal, de nem érdekeltek abban, hogy színvonalas képzést adjanak. (Legalábbis a tömegintézményeket tekintve, az elitiskolák között jól működő verseny van ebből a szempontból.) És ez nemcsak a képzés szintjére van káros hatással… Az iskolák vezetői nem válogat(hat)nak a diákok között, legyen szó bármilyen súlyos fegyelmezési problémákat hozó jelentkezőről, muszáj felvenni, ha az iskola meg akar maradni „a piacon”. A 18 éves tankötelezettség jelenlegi rendszere tovább súlyosbítja ezt a helyzetet. Amíg a diák törvénybe ütköző cselekményt nem követ el, tulajdonképpen érinthetetlen, semmilyen komoly retorziós eszköz nem áll a pedagógus rendelkezésére az órai fegyelem fenntartása (a deviáns tanuló eltávolítása) érdekében. (A megoldás tekintetében a véleményem nagy vonalakban egyezik Cgod „Általános- illetve szakmunkásképzés” bejegyzésének utolsó két fejezetével.) A fentiekből is látszik, hogy a közoktatás mai struktúrája ezer sebből vérzik. Pedig a lista korántsem teljes… De lássuk inkább, mi lehet a megoldás.
 
ajnos, azt kell mondjam, hogy a legtöbb területen bizony a múltba kell visszanyúlni, ha megoldási ötleteket keresünk. A szocialista-liberális reformok „jobb volt, mint lett” helyzetet teremtettek. Vissza kell állítani pl. a régi szakközépiskolai rendszert, ahol a tanulók négy év alatt érettségi bizonyítványt és szakmát is szerezhettek. Semmi nem indokolja a jelenlegi 4+2-es felállást! A plusz két év nem hozott magával többletet a középiskolábol kikerülő diákok szakmai felkészültségét, vagy épp az általános műveltségüket tekintve. Ahogy az már korábban is elhangzott itt a blogon (ld. Cgod feljebb is említett írását), integrálni kell a szakmunkáskéspzést a gazdasági szférába. A szakmunkásképző utolsó két éve szakmai gyakorlattal teljen, valós helyzetekben, igazi munkakörülmények között.
 
Állítsuk vissza az érettségi helyét az oktatásban! A kétszintű érettségi megbukott, alig néhány diák választja az emelt szintű opciót, míg a középszintű érettségi a jelenlegi formájában kiüresedett, értéktelen. Nemcsak azért, mert felpuhították, de bizonyos jelek arra engednek következtetni, hogy egyes tömegintézményekben ezt a szintet sem teljesen önállóan teljesítik a tanulók (a szakmai vizsgák esetében is vannak kétségeim). Egy (magas) szintű érettségire és szigorú szakmai vizsgarendre van tehát szükség, mert a közoktatás jelenleg mindenféle minőségbiztosítás nélkül működik (aki a kompetenciaméréseket akárcsak említeni meri ezzel kapcsolatban, azt kicsontozom :) ).
 
égezetül álljon itt egy tipikus középiskolás pályája a jelenlegi struktúrában: négy év alatt szakmát szerez, azután másodszakmát (plusz két év), majd érettségit (újabb két év), mindezt nappali tagozaton. 22-23 évesen kerül ki a középiskolából(!!!), munkatapasztalat nélkül, rendszerint két teljesen használhatatlan szakmával, és egy még ezeknél is kevesebbet érő érettségivel. Nagy a feladat tehát, mert a mostani helyzetben nyugodtan bevallhatjuk, hogy papírgyárat (vagy épp – ha úgy tetszik – búvóhelyet a munkanélküli statisztika elől) üzemeltetünk közoktatás helyett!

38 komment

Címkék: oktatás árnyékkormány

A bejegyzés trackback címe:

https://republicator.blog.hu/api/trackback/id/tr21471410

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr.Stein (törölt) · http://republicator.blog.hu/ 2008.05.16. 05:37:02

A '80-as években voltam középiskolás és már akkor látszott, hogy ennek nem lesz jó vége.
A gyakorlati része egy szakközépiskolának gyengécske volt, a humán oldal sem erőssége.
Az extra bónuszokról, mint pl. kötelező orosz nyelvtanítás és pártagitáció, nem is beszélve.
Viszont akkor menő csákó lehettél egy érettségivel, és kellett a főiskolához is.

Igaz, akkoriban mindenről látszott, hogy hazugságra épül meg mutyira, tehát az oktatás sem volt kivétel.

Júdeai Nemzeti Front 2008.05.16. 07:12:13

Max Power!

Én a '90-es évek közepén voltam középiskolás. És megdöbbentő élmény volt, amikor elkezdtem tanítani. Kevesebb mint 10 év alatt teljesen lezüllesztették az oktatást! Hidd el, amit Te (Ti) a '80-as években kaptatok, az kiváló minőségű oktatás volt (a mostanihoz képest).

Corry 2008.05.16. 07:42:44

A legnagyobb fiam kezdte idén a középiskolát, én meg vagyok az intézménnyel elégedve. Persze tudom, hogy egy elég jónevű iskola, de ez nekem azért reményt ad.

Én az összes munkanélküli izébizé, előnyugdíj, meg 40 évesen nyugdíj dolgot megnéznék mégegyszer alaposan és az így felszabadult pénzt betenném az oktatásba.

De megnézném a tanárokat is, hogy képesek -e mai színvonalon oktatni. Itt a nagy aggályaim nem a matek, irodalom satöbbi tanárokkal kapcsolatban van, mert pl. amit matekból azóta publikáltak, az általában nem középiskolai anyag, ergó a matektanárnak új anyagot nem sokat kell elvileg elsajátitania.
Ez mondjuk maximálisan nem igaz egy szakmai tárgyat oktató tanárra és itt a lemaradás vélhetően elég nagy.

Itt azért a roskadozó egészségügy példát mutat: van egy továbbképzés rendszer, amit mindenkinek teljesíteni kell, különben parkolópályára teszik. Minden eü. dolgozónak egy adott időintervallumon belül össze kell gyűjtenie továbbképzésekből egy bizonyos pontszámot.

Júdeai Nemzeti Front 2008.05.16. 08:02:41

"jónevű iskola" Nem az ilyenekről szólt a cikk. Az elitiskolákban tényleg magas szintű oktatás folyik, de nem tudjátok még elképzelni sem, mi megy a sokezer fős tömegintézményekben. Az egyetlen hasznuk, hogy amíg az iskolában vannak a diákok, addig sem épp a kocsitokat törik fel... Gyermekmegőrzők ezek, nem iskolák. És gyermekmegőrzőknek sem túl jók.

"Ez mondjuk maximálisan nem igaz egy szakmai tárgyat oktató tanárra és itt a lemaradás vélhetően elég nagy." A Könnyűipari Főiskolán kb. 5-6 éve nekünk még simán tanítottak mono- és linotype szedést, élő technikaként! 30 éves technológiát!

Vidéki 2008.05.16. 09:17:34

Az oktatásügyi reformokat kidolgozók jó részét is az a hajtóerő mozgatta, mint a nagy római költőt, Horatiust, aki így írt: „Ércnél maradandóbb emléket állítottam magamnak „.
A probléma az, hogy a „reformerek” nem rendelkeztek olyan tehetséggel, mint a költő, igy a rengeteg (jószándékú?) változtatgatás nem azt a gyümölcsöt termette, amire számítottak.
Így például a hátrányos helyzetűek felzárkóztatása ürügyén olyan törvényeket hoztak, ami a deviáns magatartás büntethetetlenségének lehetőségét biztosította, elharapódzásának korlátait ledöntötte és a normális gondolkodású, tanulni vágyó tanulók helyzetét megnehezítette. Persze vannak kivételek: a drága magániskolákba ilyen elemek nem juthatnak be, ott az elit képzése zavartalanul folyhat, csak a nagy átlagra eresztették rá a „reformerek” kiválónak mondott ötleteiket.

szeged.liberty 2008.05.16. 11:10:31

nos akkor jöjjön a vita....

a) "z oktatás tekintetén viszont szembeötlő, hogy még a ’90-es évek elején is szép teljesítményt produkáltak a magyar diákok a nemzetközi összehasonlító teszteken, azóta viszont gyors ütemben zuhan a színvonal."

ha emlékezetem nem csal, akkor a pisa felméréseken a 80-as évektől szerepelünk egyre gyengébben és tavaly (?) jutottuk oda, hogy megállt a zuhanás.

b) miért is nem foglalkozol a kompetencia tesztekkel? azért mert nem a magolás-seggelést mérik, hanem olyan alapkészségeket, melyek tényleg fontosak?
szerintem ez működő módszer arra, hogy felmérjük, a gyerekek szellemileg mire képesek.

c) le a kétszintű érettségivel? vissza a régit? arra gondolsz, amikor a néni felolvasta a rádióban a feladatot, majd bejött a tanárbácsi/néni és gyorsan elmondta, hogy mit is kellene írni? + az a remek szóbeli, ahol bemagolhattál x tételt, majd nem volt más dolgod, mint a tanár arcába böfögni, miközben tudtad, hogy nem ezt fogja értékelni, hanem, hogy az elmúlt 4 évben milyen viszonyban voltál vele??? hát csak megtapsolni tudom a javaslatodat!

A kétszintű érettségi JÓÓÓ!!! A kompetencia alapú oktatás JÓÓÓ!!! Aki nem veszi észre, annak gondjai vannak, szerintem. Mert a kutyát sem fogja érdekelni, hogy mikor is foglalta el Mátyás Bécset. De ha nem érti a kedves polgártársunk, hogy mi áll a hitelszerződésében, és 2 év múlva a híd alatt fog aludni, akkor milyen jó lesz, hogy fejből tudja az Anyám tyúkját.... ugye???
Az oktatás nem öncélú dolog. A célja nem korlátozódhat egyedül a magoltatásra, hanem képessé kell tennie a jövendő nemzedéket arra, hogy élni tudjon jogaival, ne k*rj*k át állandóan!!!

A továbbtanulás egyszerű: legyen KÖTELEZŐ az emelt érettségi. Ennyi. Ja és csökkentsék a a férőhelyeket. Kivétel az olyan szakok, ahol ma hiány van szakemberekből.

Másik. Továbbtanuláshoz legyen kötelező egy közép nyelvvizsga. Nevetséges, hogy a legmagasabb óraszámban tanult tárgyak között vannak a nyelvek és mégsem beszél senki külföldiül...

A szakképzéshez nem értek, szóval nem is akarok hozzászólni....:D

Vidéki 2008.05.16. 16:14:41

Írod: továbbtanuláshoz legyen kötelező egy közép nyelvvizsga. Ezzel egyetértek, de konkretizálnám: angol nyelvvizsga (nem kínai, cigány, eszperanto stb.), mivel napjainkban az angol a nemzetközi érintkezés legfontosabb nyelve.
Mi az oka a középiskolai nyelvoktatás csődjének? Szerintem a kellő intenzitás hiánya és a követelmények alacsony szintje. Az átlagos tanuló figyelmét ne szórják szét több nyelv között és a jelenleginél sokkal nagyobb óraszámmal kellene a nyelvoktatást a tanrendbe beiktatni.

szeged.liberty 2008.05.16. 17:50:49

nos, mint tapasztalt nyelvtanár (már 8 hónapja tanítom az angolt:) én úgy látom, hogy a fő okok a következő:
- nagy létszámú csoportok. 12-15 főnél több gyerekkel NEM lehet értelmesen dolgozni, mert nem tud a tanár elég figyelmet szentelni neki.
- szerintem nem kell nagyobb óraszám, csak jobban kellene kihasználni a meglévőket.
- nem feltétlenül van baj, ha több nyelvet is tanul, de tény, hogy sok gyerek eggyel is küszködik, nem hogy kettővel.
- beszédközpontú oktatás/vizsgáztatás, végül is ez a nyelvtanulás célja...

kínai? világnyelv az is, többen beszélik, mint az angolt. tekintve kína fejlődését, szerintem hatalmas előny lesz, ha valaki neszéli a nyelvet.

Dr.Stein (törölt) · http://republicator.blog.hu/ 2008.05.16. 17:53:08

Vidéki 2008.05.16. 16:14:41

A kínai miért nem? Sokan beszélik, nyomulnak és nehéz nyelv. A jövő nyelve.

Júdeai Nemzeti Front 2008.05.16. 20:41:43

szeged.liberty!

Bocs, de Te hol/mit/mióta tanítasz?

A fenti kérdéstől függetlenül:
1. Megpróbáltam utánanézni a Pisa teszteknek, de - bevallom őszintén - 2000-nél régebbi adatot nem találtam. Az viszont ettől függetlenül tény, hogy gyengébb színvonalú az oktatás most, mint akár 10-15 éve. Egyszerű tapasztalat...

2. A kompetencia tesztekkel azért nem foglalkozom, mert azok esetében érdeke az oktatási intézménynek, hogy jól szerepeljenek rajta a diákjai (a tervek szerint a későbbiekben ezen teszt eredményei alapján fogják finanszírozni az iskolákat), és az még csak a jobbik eset, amikor tudatosan, célzott feladatokkal készítik fel a tanulókat a mérésre, de bizony sokféle szabálytalanság is kiderült pl. a tavalyi mérésnél (és nyilván még több nem derült ki).

3. Ne keverjük a kompetencia alapú oktatást a fenti kompetencia tesztekkel! A kompetencia alapú oktatás tényleg jó dolog, de itthon azt is elcseszték.

"A kétszintű érettségi JÓÓÓ!!! A kompetencia alapú oktatás JÓÓÓ!!! Aki nem veszi észre, annak gondjai vannak, szerintem. Mert a kutyát sem fogja érdekelni, hogy mikor is foglalta el Mátyás Bécset. De ha nem érti a kedves polgártársunk, hogy mi áll a hitelszerződésében, és 2 év múlva a híd alatt fog aludni, akkor milyen jó lesz, hogy fejből tudja az Anyám tyúkját.... ugye???"

Hol itt az összefüggés? Mármint hogy jön az Anyám tyúkja a kétszintű érettségihez? Pláne a hitelszerződéshez? Nem azt írtam, hogy minden tekintetben in integrum restitutio... A tananyagot lehet (kell) modernizálni, de pl. semmi értelme egy olyan érettséginek, amivel nem lehet továbbtanulni! Tehát elég egyféle érettségi, de annak értéke legyen!

Rorgosh 2008.05.16. 21:00:37

A fene tudja, hogy mi a jövő nyelve.... Mert arról azért mindemki elfeledkezik, hogy ott van India is... És ott amúgy gyorsabb a gazdasági fejlődés, mint Kínában, és közel annyian is vannak. Emellett ott a kormány nem bénította meg a népességnövekedést (a Kínai népességnövekedésnek már csak a várható élethossz növekedés az alapja, míg Indiában az egy nőre eső szülésszám). Ellenben mindkettőben magas szintű angolnyelv oktatás folyik, így az angolul tudó magyar tud majd kommunikálni a kínaival.

Kétszintű érettségi: most akkor érettségizett-e vagy sem? Merthogy az érettséginek épp az a lényege, hogy meghatároz egy szintet. Nem kettőt. Ha kötelező az emelt szintű, akkor felesleges az alapszintű.

Emellett emlékeim szerint az érettségi régen bizottság előtt zajlott, úgyhogy azért a vizsgáztató tanár felett is volt kontroll...
Emellett emlékeim szerint nekem az írásbelin senki nem mondta meg, hogy mit kell írnom. Az osztályomból másoknak sem, néhányan el is véreztek az írásbelin (végül a szóbelin átverekedték magukat). És én szakközépiskolába jártam. Kaptam szakmai ismereteket, igaz utána más irányban tanultam tovább.
Amúgy a 80-as években meginduló teljesítmény cskkenésnek nem strukturális, hanem demográfiai okai voltak. Ugyanis akkor maximalizálódott a tanulói létszám, miközben már látható volt, hogy utána radikális tanulói létszám csökkenés lesz, így az állam már nem fektetett be a tanári létszám bővítésébe, hogy 20 fő alatti osztályokban tanulhassanak a diákok.
Persze, hogy ezt tudom, lexikális tudáson alapul, ami OLLYAN HASZONTALAN....

Júdeai Nemzeti Front 2008.05.16. 21:22:04

szeged.liberty!

Bocs, de ezen egy kicsit átsiklottam:
"12-15 főnél több gyerekkel NEM lehet értelmesen dolgozni, mert nem tud a tanár elég figyelmet szentelni neki."
Ebből a szempontból hogy értékeled az új szoci/libsi ámokfutást, a csoportfinanszírozást?

Júdeai Nemzeti Front 2008.05.16. 21:26:03

És egy újabb gyöngyszem:
"Az átlagos tanuló figyelmét ne szórják szét több nyelv között és a jelenleginél sokkal nagyobb óraszámmal kellene a nyelvoktatást a tanrendbe beiktatni."

Anno szakközépiskolás ismerőseim sokkal jobban beszéltek idegen nyelveket (mint én, az "elit" gimnazista), mert nekik elég volt csak egyet tanulni. Mi meg tanultunk kettőt. Heti két-két órában... semmit sem ért az egész.

szeged.liberty 2008.05.16. 22:00:19

Tehát: 5 éve tanítok, történelem-angol szakos vagyok.
Sajnos én sem találtam korábbi pisa eredményeket, erős a gyanum, hogy egy másik nemzetközi kompetencia-méréssel keverem, megpróbálom kinyomozni, melyik volt.

Az a tény, hogy vannak szabálytalanságok a Pisa felméréseknél, most nem tudom hogy jön ide, ez egy elég sajnálatos dolog, az iskolát/tanárokat minősiti, nem a rendszert... A célzott feladatokkal alapvetően semmi gond nincs, mivel ezek alapkészségek, tehát fő cél, hogy ezek menjenek.

Miért cseszték el a kompetencia alapú oktatást? Mire gondolsz?

Kétszintű érettségi+kompetencia alapú oktatás:
- a tananyag hatalmas. embertelen dolog mindent megtanulni. én soha nem hittem a lexikális anyag bemagolásának szükségességében. az emberi agy már csak olyan, hogy amit nem használ, azt elfelejti. ha megtanítják neki, hogy hol találja meg az adott információt, akkor már elértük a célt.
- 5689 évszám bemagolásánál sokkal fontosabb, hogy értse az alapvető összefüggéseket. tudjon logikusan gondolkodni. pl. amikor a vizitdíjas népszavazás volt a terítéken, egy nyelvész ellenkező értelmű kérdésekről akart népszavazást rendezni. eredmény: a szavazni akarók több mint fele igennel szavazott volna az ellentétes kérdésekre (olvasd el:
www.median.hu/object.0b88a647-8122-4884-b99c-53cd31c14402.ivy)
tehát tényleg azt gondoljátok, hogy a régi rendszer jó volt??? szerintem nem.
Az új kihívásoknak új oktatás csak tud megfelelni.... így jön ide a hitelszerződés is: a felnőtt állampolgárok egy része nem érti meg, hogy mit ír alá. nem képes olyan matematikai összefüggéseket átlátni, amelyek alapvetően befolyásolják az anyagi helyzetét. nem érti a hivatalos iratokat. kell még példa?

szóval ezért jó a kétszintű érettségi vizsga. aki nem akar továbbtanulni, annak felesleges egy halom lexikális ismeretet bemagolnia. aki viszont igen, az meg tanuljon csak. tehát ezért kell kötelezővé tenni az emelt vizsgát továbbtanulás esetén.

egyébként a tananyagot modernizálni KELL! pl pénzügyi ismereteket, életvitelt stb kell oktatni.

Rorgosh: tudod mit csinál a bizottság, amíg egy tanár feleltett??? sok mindent, de pl nem figyel, és nem fogja megkérdőjelezni a kolléga döntését a jeggyel kapcsolatban...

A csoport finanszírozáshoz nem tudok hozzászólni, utána kell néznem.

szeged.liberty 2008.05.16. 22:03:18

ja:
a többnyelvűség európai ötlet, van benne fantázia, de abban igazatok van, hogy már egy nyelvnek is örülhetnénk!!! (pl a magyar:)

Vidéki 2008.05.16. 22:19:04

T!Max Power!
Felteszed a kérdést, miért az angol nyelvet favorizálom a kínai helyett?
Talán ha mongóliában élnénk nem ezt tenném. A másik ok: nekünk talán nehezebb lenne megtanulni az ideografikus írás miatt. Hagyjuk ezt a következő nemzedékekre, nekik is maradjon valami kis gond!

szeged.liberty 2008.05.16. 22:24:50

Vidéki: valószínűleg az angol nyelv válik hamarosan világnyelvvé /legalábbis egy jó időre.../ szóval logikus, hogy azt kellene tanulnia mindenkinek.

Dr.Stein (törölt) · http://republicator.blog.hu/ 2008.05.17. 06:02:42

Vidéki 2008.05.16. 22:19:04
"Felteszed a kérdést, miért az angol nyelvet favorizálom a kínai helyett?"

Semmi ilyet nem kérdeztem, inkább azt, hogy miért a cigány, eszperanto mellé soroltad. Nagyságrenddel nagyobb hasznát látná a kínainak. Jó tudom, nemsokára lovári nyelven is fel lehet venni a segélyt az önkormányzatoknál...

Júdeai Nemzeti Front 2008.05.17. 07:51:50

szeged.liberty!

Ne haragudj, de kevergeted a dolgokat!

"Az a tény, hogy vannak szabálytalanságok a Pisa felméréseknél..." Nem erről beszéltem, hanem a kompetencia tesztekről! Ott vannak durva szabálytalanságok, de nem épp elszórtan! Olyan mértékben, ami szignifikánsan torzítja az eredményeket. És ugyanez a helyzet az érettségi és a szakmai vizsga esetében is! (Persze nem mindenhol, de sok iskolában.)

A kompetencia alapú oktatás elkúrására csak egy példa. Magyar szakos kollégák tartottak nekünk házi továbbképzést a témában. Bemutatták, mit hogy kell tanítani, és körbeadták a segédanyagokat. A 9. évfolyamos munkafüzet komoly meglepetést okozott. Egy kérdésre még most is emlékszem: "Hogyan érvényesül az intertextualitás a versben?" Rákérdeztem a kolléganőnél, hogy a mi diákjainknak (akik közül soknak az olvasás is gondot okoz) hogy világítja meg ezt a fogalmat? Hát sehogy... Holott épp az az egész rendszer lényege, hogy kevesebb lexikális tudást adjon, biztosabb alapokon.

"tényleg azt gondoljátok, hogy a régi rendszer jó volt??? szerintem nem. Az új kihívásoknak új oktatás csak tud megfelelni..."

Szerintem sem volt jó a régi rendszer! De ez a mostani még rosszabb! Nem szeretnék visszatérni mindenben a régihez, de ami most megy, az botrányos... Modernizált tananyag kell, innovatív pedagógiával körítve. És csak azt tanítsuk, amire szüksége van a gyereknek, tehát pl. ha nem akar továbbtanulni, nem érdemes érettségiznie sem!

szeged.liberty 2008.05.17. 08:08:10

nem érdemes érettségiznie? akkor te egyfajta záróvizsgára gondolsz? vagy mire?
egyébként ha a gimit nézzük, onnan mindenképpen tovább kell tanulni, szerintem az okj-képzést is sorolhatjuk ide...

a példád szerintem nem magyarázza a kompetencia alapú oktatás problémáit, de persze minden példa sántít. pl a történelem tárgyban nagyon jól működik.

Dr.Stein (törölt) · http://republicator.blog.hu/ 2008.05.17. 10:07:14

Khmmm...arra nem gondolt még senki, hogy az érettségi vizsga igazából egy - pillanatnyi állapotot tükröző - aktus, mely nem okozhat meglepetést, ha átlagot vonunk a tanulmányok alatt megszerzett érdemjegyekből?
Tulajdonképpen van rá szükség?
Helyette visszajönne a felvételi vizsga.

szeged.liberty 2008.05.17. 10:40:33

Max Power!

Akkor minek a felvételi? Az is csak egy pillanatnyi állapotot tükröző aktus...
és minek nyelvvizsgázni? illetve akkor töröljük el az összes vizsgát? Pl: kresz+forgalmi, alkalmassági stb.

Dr.Stein (törölt) · http://republicator.blog.hu/ 2008.05.17. 10:44:17

Nem, nem...az érettségi vizsga egy ünnepélyes bizonyítéka annak, amit úgyis tudunk: a gyerek bukás nélkül elvégezte a középiskolát.

A felvételi már azt vizsgálja, hogy egyes - az dott szakon szükséges - tárgyakból képes-e alkalmazható tudást felmutatni.
A nyelv- és egyéb szakvizsgák természetesen megmaradnának.

Vidéki 2008.05.17. 11:35:24

T.Max Power!
Azt hiszem bagatellizálod az érettségi jelentőségét, ami szerintem abban van hogy egy hosszabb tanulási korszak legfontosabb elemeit foglalja össze. Egyetemeken is léteznek hasonló céllal a szigorlatok. Ha azt is megfigyeled, hogy a diákok nagy része milyen sok energiát fektet be ennek érdekében, ami későbbi életükben megkönnyítheti a lényeges elemek kiemelését, nem tagadhatod ennek pozitívumait.

Rorgosh 2008.05.17. 12:23:41

szeged.liberty

Én soha nem kértem, hogy a gyerek megtanuljon több száz történelmi dátumot, mert annak tényleg nincs értelme. Valóban, inkább tanulja meg a folyamatot, ahogy átalaukltak, változtak a társadalmak.

Azonban a lexikális tudás nem haszontalan. Mert ha egy folyamatnak csak az egyik jellemzőjét ismered, akkor bzony az egész folyamatról semmi képed nincs. Avagy lásd korábbi megállapításomat a 80-as években megjelent oktatási szint csökkenésről.

Amúgy az embereket nem azért tudják átverni a szerződésekben, mert nem tudnak számolni / gondolkodni, hanem azért, mert a szerződéseket egyesek képtelen hosszúra írják.... Talán nem véletlenül. A legtöbb ember ugyanis lassan olvas, miközben az ügyintéző/ügynök általában egy pörgős tempót diktál...

A lassú olvasás valahol az iskolarendszer problémája, hiszen ott kellene megtanítani a gyerekeket gyorsan olvasni, illetve megszerettetni velük az olvasás élményét. Ellenben tartást, hogy leállítsa az ügynököt, had olvassa végig azt a szerződést legfeljebb a szűkebb közösség adhat neki.

Merthogy az a baj, hogy itt sokan azt is az iskolával akarnak megoldani, ami amúgy a szülő illetve az illető szűkebb közösségének feladata. Meg a józan paraszti észé, hogy a névhez talán nem a házszámot kell írni....

Amúgy nem tudom, hogy az angolok miért tértek át az angolszász oktatási rendszerről a poroszra (ami nálunk is volt)... Biztos nem hallottak róla, hogy hülyéket képez...

Júdeai Nemzeti Front 2008.05.17. 14:25:46

"nem érdemes érettségiznie? akkor te egyfajta záróvizsgára gondolsz? vagy mire?" Nem kell külön záróvizsga. Azzal, hogy elvégzi pl. a szakmunkásképzőt, nem csak arról tesz tanúbizonyságot, hogy jó szakember, de az általános műveltségről szóló tárgyakból is teljesített egy szintet.

"Helyette visszajönne a felvételi vizsga." Szerintem meg épp az a lényeg, hogy megfelelően felépített érettségi vizsga mellett nincs szükség semmilyen plusz felvételi eljárásra...

szeged.liberty 2008.05.17. 16:45:54

Advanced edition: én nem a lexikális tudás haszontalanságáról beszélek, hanem arról, hogy nem attól lesz valaki okos, ha magol. Szóval nem erre kell hangsúlyt helyezni.

Te komolyan azt hiszed, hogy azért nem fogja fel az illető, mit olvas a szerződésben, mert nem olvassa végig???? Olvashatja, de FUNCKIONÁLIS ANALFABÉTA szegény.

Az iskolában kellene megszeretni olvasást? Szerintem otthon, de ha már ott nem, akkor tényleg csak a suli van hátra. De akkor ne kelljen elolvasni évi tizenvalahány (nem tudok pontos számot mondani) regényt, aminek a nagy része tényleg unalmas és nem köti le, hanem legyen évi 5, de olyan, ami tényleg érdekli.

Erről az angol szemléletváltásról dobna valaki egy linket? Szívesen utánaolvasnék. Két éve, amikor megismerkedtem vele, még nem tünt olyan poroszosnak.

Advanced Edition 2008.05.17. 17:11:43

szeged.liberty 2008.05.17. 16:45:54

Szerintem ezt rosszul címezted! Ezekkel a témákkal kapcsolatban nem én vagyok a vitapartnered! :)

Azért ebben lehet még köztünk némi vita:
"De akkor ne kelljen elolvasni évi tizenvalahány (nem tudok pontos számot mondani) regényt, aminek a nagy része tényleg unalmas és nem köti le, hanem legyen évi 5, de olyan, ami tényleg érdekli."
Tizenvalahány? Melyik iskolában? Melyik évfolyamon? Szerintem eddig se volt ennyi előírva...

Rorgosh 2008.05.17. 17:31:35

Nos, lehet, hogy még nem vezették be, de pár évvel ezelőtt tervezték, mivel problémaként észlelték, hogy az angolszász oktatási rendszer nem képes versenyképes munkaerő képzésére. Mindezt épp akkor amikor mi elkezdtünk áttérni az ő oktatási rendszerükre.

Abban persze igazad van, hogy a tananyag felújításra szorul. Örök problémám ugyanis, hogy irodalomból verselemzés helyett inkább az olvasás szeretetét kellene tanítani...

Az ötven oldalas szerződés inkább az emberi viselkedéssel való visszaélés, mint funkcionális analfabetizmus, szvsz...

szeged.liberty 2008.05.17. 19:59:19

Rorgosh: ha én egy szolgáltatást nyújtanék, tuti, hogy bebiztosítom magam minden eshetőségre. Ez inkább a jogi szaknyelv "hibája", nem feltétlenül a szerződésírójáé.

Mennyi kötelezőt kell olvasni egy gyereknek? Szerintem Rorgosh-t kellene megkérdeznünk ez ügyben.

Rorgosh 2008.05.17. 20:25:37

Nem mennyit, hanem mit.
Nem tudom, hogy valaki elolvasta-e az Antigone-t a középiskolában. Én nem, pedig amúgy a könyvek lassan kiszorítanak a lakóteremből....

Célszerűbb lenne kortárs, nem is feltétlenül szépirodalmi jellegű írók könyveit elolvastatni inkább. A klasszikusak ugyan jók ugyan (legalábbis némelyikük), de olyan mértékben változott a szemléletünk, hogy a mai fiatalkorú olvasó részére élvezhetetlenek. (A TV és az internet korában a több oldalas tájleírások egyszerűen unalmasak...)

Eleinte talán jobb lenne náhány mindössze pár oldalas novella, amelyet az órán olvasnának el (néma olvasással) a diákok, viszont utána megbeszélnék, hogy kinek mi is jött le belőle...

szerződések: a szerződések 90%-a teljesen korrekt, pár oldal hosszú. Ezt elolvassa mindkét fél, és a szerződő tud kérdezni, ha valamit nem ért.
Azonban a szerződések egy részét szándékosan hosszúra írják, hogy a rohanó, és az ügyintéző által burkoltan sürgetett szerződő ne olvassa el. Így verik át szerencsétlent. És ezzel a bíróság előtt is le vannak védve...

szeged.liberty 2008.05.18. 07:04:00

Rorgosh:
ami a középiskolai olvasmányokat illeti, teljesen egyetértek veled.

a szerződésekkel kapcsolatban: létezik Fogyasztóvédelmi Hatóság, szerintem illik a hatáskörükbe az ilyen cégek szankcionálása.

Rorgosh 2008.05.18. 10:47:37

Nehéz ügy ez...
A szerződésben ugyanis tényleg benne vannak azok a kitételek, amelyekre a szerződőnek figyelnie kellene. Az emberi viselkedés pedig már nem tartozik a fogyasztóvéédelem tárgykörébe...
A baj az, hogy az emberek azt a kérdést nem teszik fel soha:Ebben NEKED mi a jó?
Pedig ha feltennék, akkor sokmindent tisztábban látnának.
És nem kérdezik meg a kockázatokat. Mert nem a banki lekötésekkor száll el a pénz, hanem az ingatlan- és egyébb befektetéseknél.
Ilyen téren egyébbként egy alapszintű közgazdaságtan oktatás sokat segítene a középiskolában...

candy · http://wunderbike.postr.hu 2008.05.19. 13:09:12

Az angol télleg fontos. Amúgy meg kötelező a középfokú nyelvvizsga a diplomához, ellenben a nyelvoktatás szart sem ér, en orulok annak, hogy sikerult elobb megtanulnom angolul autodidakta modon, minthogy elbaszták volna nekem okosan a tanárok. Bizonyos szakokra viszont képességfelmérés kéne, nem csak művészeti meg tesi, de például kommszakra is. Nálunk kommszakon az emberek 70%-a nem tud hangosan olvasni pl. Szerződéseknél meg jó lenne, ha kötelezve lennének a bankok és egyéb szolgáltatók, hogy közérthetően is le legyen írva, illetve a tárgyalásokról készüljön videofelvétel esewtleges későbbi bizonyításra.

szeged.liberty 2008.05.19. 16:00:57

Candy: mi az hogy közérthető???? definiálnád? illetve mi a garancia, hogy a közérthető verzióban is benne lesz minden fontos kitétel. mert szerintem attól válik egy szerződés igazán nem közérthetővé.

Rorgosh 2008.05.19. 18:43:07

Angol oktatás:
Én STANAG rendszerben tanultam angolt, ami egynyelvű oktatás. Nekem nagyon bejött, bár igaz, én csalok: angol nyelven kommunikálok nap mint nap egy MMORPG-ben...

szeged.liberty 2008.05.20. 15:34:04

Egynyelvű oktatás? Nagyon jó, sőt az egyik legjobb megoldás. Amennyiben a gyerek is így gondolja.:D
süti beállítások módosítása