Kis magyar tánc-, és illemtan 1.

2008.06.24. 14:04 Dr. Morcz

Jártomban-keltemben sok olyan apróságot látok, ami nem közvetlenül romboló hatású, de hozzájárul a napi stressz-mennyiségünkhöz. Olyan dolgokat, amiken változtatni nem pénzbe és nem is energiába kerülne, és javíthatna mindnyájunk közérzetén. Egy pár ilyen dolgot terveznék sorba venni a tánc-, és illemtani bejegyzésekben.

1. Sor-kultúra

Van egy posta a munkahelyem mellett, ahol mindig nagy a zsúfoltság. A ritka alkalmakkor, mikor egynél több ablak van nyitva, a várakozókon úrrá lesz a sürgetés, hogy minél előbb sorra kerüljenek. Megindul a vetélkedés, hogy ki tud  megnyíló ablakhoz először férkőzni, aztán következnek a sanda oldalpillantások, hogy érvényes-e Murphy vonatkozó törvénye, gyorsabban megy-e a másik sor.

Nem ritka a durva megjegyzés, de láttam már lökdösődést is a pár percnyi előnyért. A jelenséget minden olyan helyen megfigyelhetjük, ahol kevés kiszolgálónak sok ügyféllel kell megküzdenie és nincs számítógépes hívórendszer.

Sokkal igazságosabb lenne, ha hasonló helyzetekben egy sor lenne, annak a végére állnának be az újonnan érkezettek, s a legelől állók mennének az épp felszabaduló ablakhoz. Így mindenki abban a rendben kerülne sorra, ahogyan érkezett. Senkiben sem maradna rossz érzés.

Aztán talán azt is megtanulnánk, hogy ettől a rendszertől is el lehet térni, ha terhes anyát, kimerült öreget vagy akár egészséges, de valami miatt nagyon siető fiatalt látunk. Mert minden szabály igazi értelme az ember.

13 komment

Címkék: sor illemtan alapfok dr morcz

A bejegyzés trackback címe:

https://republicator.blog.hu/api/trackback/id/tr16524657

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

drhlaszlo · http://kskozlony.blog.hu 2008.06.24. 23:16:32

Hm. Úgy látom, nem csak nekem volt gondom a sorbanállással-sorbanállókkal... Valamiért tőlünk nyugatabbra ez kisebb gondot okoz.

Vekengtem már én is ezen, nem is oly' régen:
kskozlony.blog.hu/2008/05/28/a_magyarok_es_a_sorbanallas

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.06.25. 03:08:36

ahhoz, hogy egyetlen sor legyen, és az épp felszabaduló ügyintézőhöz lehessen a sor elejéról járulni, az kell, hogy a postán is bevezessék a drágáim, hogy egy ablaknál bármilyen postai ügyet el lehessen intézni.
mert most úgy van, hogy az 5 ablakból 4 tetszés szerinti van nyitva, az 5-ből meg 3-nál lehet levelet feladni, 1-nél kis csomagot átvenni, 3-nál csekket fizetni (de kártyával csak kettőnél, ha hibásodás van, akkor csak egynél, és nem feltétlen írják ki), ajánlott küldeményt meg megint csak kettőnél lehet átvenni.
a fentiek teljesen véletlenszerű kombinációját tudják létrehozni, megfejelve, hogy az 5-ből nem mindig a főpénztár van zárva.
legutóbb kiálltam a két nyitva tartó csekkes sorból az egyiket, majd mikor végre odaléptem a pulthoz, láttam meg egy kis posztiten, hogy a kártyaleolvasó nem működik. másik sor, ugyanakkora, amekkorát előtte végigvártam.

Cgod 2008.06.25. 12:33:29

Post elég irtózatos, főleg a sok kliens, kevés kiszolgáló arány miatt, bár ez a kapitalizmus legnagyobb előnye, hogy lecsökkenti az élőmunkaerő mennyiségét. A csodálatos nyitvatartási időről már nem is beszélnék....

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2008.06.25. 15:05:58

bs395,

Szerintem pont a nem működő kártyaleolvasó az egyik, ami miatt jó lenne, amit írtam. Akkor ui. egyértelmű lenne, hogy te előbb álltál ott a sorban, tehát ha az egyik ablaktól átmész a másikhoz (ha az üres), vagy visszaállsz a sor elejére (tehát nem állod ki végig), akkor fel se merül, hogy másnak kárt okoztál.
A Posta egyébként tényleg egy anticég, és ha próbálkoznak is javítással, hülyén sül el. Az adóbevallás előtti éjszakán, amikor tömegek várnak a sorukra a Bp-en éjjelnappal nyitvatartó 2 posta egyikén, volt egy alkalmazott a Fogarasi Tesco-s postánál, aki minden odaértnek elmondta, hogy ha nem akarnak sorban állni, át lehet menni a Nyugatinál ill. a Keletinél levő postákhoz, azok is nyitva tartanak. Ez kedves. Mondjuk, ha rátették volna a honlapjukra is, akkor eleve nem a Tesco-hoz mentem volna, de hátha jövőre ott is rajta lesz.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.06.25. 16:38:38

igen, amíg fel nem szabadulna egy kártyás ablak, addig előre engedhetném azokat, akiknek nem kártyás tranzakcióik vannak - bár engem frusztrálna.
de a jelenlegi kiosztásban más esetekben is ugyanúgy előre kéne engedni másokat (ajánlott küldemény átvétele pl), amiből megint az jönne ki, hogy lennének, akik "soron kívül" végeznek.

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2008.06.25. 18:58:15

Hát igen, tökéletes rendszert egyedül Kádárnak sikerült eddig alkotni ... meg is látszik rajtunk még most is.

Vérszegény Éjszakai Dúvad · http://hangorienidiocc.blog.hu 2008.06.25. 23:58:34

A képhez csatlakozva, szerintem a buszra való felszállásnál lehet a legjobban érezni a sorbanállás kultúrájának a hiányát. Nálunk ugye, meg kell verekedni a felszállásért, míg Angliában tényleg érkezési sorrendben állnak a buszmegállóban. Persze csak akkor, ha jól tudom...

drc 2008.06.26. 15:32:19

tegnapelőtt az egyik ezermester-áruházban akartam akkus csavarozót venni. miközben éppen a garanciát intéztem odajött egy pacák, hogy valami gyerekmedence adatait egyeztesse az eladó hölggyel, aki pont az én garanciapapíromon dolgozott. folyamatosan beszélt, és nem esett le neki, hogy kurvára útban van, de még az se, hogy ha nem zavarta volna az eladócsajt a rögtön de azonnal megválaszolandó kérdéseivel, akkor mindketten kábé öt perccel hamarabb végzünk, ő ráadásul normális tájékoztatást kap, nem csak olyat, amilyet, nekem meg nem kell kétszer kijavítani az elrontott dátumot a garancialevélen.

ebben a sztoriban az a legszomorúbb, hogy csak talán egy perce kellett volna a mukinak várni, és minden flottul megy. de ő még ezt sem volt képes megérteni...

Dr. Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2008.06.26. 17:18:58

Mikor utoljára a zangoloknál voltam, még tudtak sorban állni a buszért. Az az érdekes benne (és azért is gondoltam, hogy illemtani témákban is osztom az észt), hogy ott a többiek hatására az is hajlamos beállni a sorba, aki amúgy nem tenné.
Tényleg, mi lenne, ha a 7-es buszra érkezési sorrendben lehetne felszállni?

kergezerge · http://kergezerge.blog.hu 2008.06.26. 17:28:44

Azért vannak néha reménykeltő esetek: nemrég apénztáros előrehívta a kisgyermekesanyát a sor végéről, pár napra rá pedig egycsurig rakott bevásárlókocsival előttem álló öregember maga elé tessékelt, mondván, én fél perc alatt végzek. Életemben kétszer fordult elő, hogy vasútállomáson elrekéredzkedtem sorban, különbe lekéstem volna a vonatom, mindkétszer szó nélkül előreengedtek, mint ahogy én is azokat,akik engem kértek meg. Az öt perces időveszteség általában kevésbé súlyos, mint az, ha nyavalygással rohasztjuk miatta a szívünket.
Egyébként egyetértek, csak a számítógépes rendszerrel nemrt vigyázni:ha nincs, tudjuk,hogy figyelni kell, ha van, elalszik z éberség. Amíg pl. a buszvezető mondta be, milyen megálló küvetkezik, nem fordult elő, hogy végig a vonalon az eggyel előbbi mondódott be.=)

Rorgosh 2008.06.28. 22:23:05

A megoldás talán az lenne, hogy:

1. Legyen elég számú ügyintéző
2. A posta akkor tartrson nyitva, amikor az ügyfelek jönnek.

Merthogy a legtöbb posta a nyitvatartási idejének 80-90%-ban borzalmasan alacsony kihasználtságú. Hiszen alapvetően a teljes munkaidőben, + 1-2 órát tartanak nyitva.

Ellenben az aljas ügyfél az mind délben (ebédidő) és a munkaidő utáni 1-2 órás nyitvatartási időben jön.

SzVSz a postai nyitvatartás délelőtt 11 óráig pénzkidobás. Ellenben ha este nyolcig nyitva lennének, akkor az jó eséllyel ki lenne használva.

Tudom, persze ez nem népszerű ötlet (elvégre mi lesz szegény postások délutánjával?!), persze abba már senki nem gondol bele, hogy mi van az én délelőttömmel...

dr.Morcz · http://drmorcz.blog.hu 2008.06.30. 00:37:16

RE: Rorgosh

3. Minden ablaknál mindent lehessen intézni.
4. Működjenek a bankkártya-terminálok.

Az, hogy egy szolgáltató akkor tartson nyitva, mikor szükség van rá, máshol is elvárható lenne. Pl. mért nincs egy olyan nap a héten, mikor az önkormányzat / adóhivatal / anyámtyúkja hivatal este 8-ig tart nyitva? Mért néznek 5-kor az emberre a bölcsiben úgy, mint a véres rongyra, ha jön a gyerekéért?
Más oldalról, mi lenne, ha a kórházak is csak du. 4-ig tartanának nyitva?

Avatar 2008.06.30. 19:09:26

Erre a problémára találták ki a sorszám osztó gépeket. Bankokban, mobilos bemutatóboltokban, gyógyszertárakban és még sok más helyen működik, sőt még a hatékonyságot is segít mérni.
Az se baj, ha nem lehet mindent egy ablaknál elintézni, mert a gépen azt is előre meg tudod adni, milyen ügyed van, és ahhoz az ablakhoz oszt be ahol azt kezelik.
Bizonyára működne a postán is, ha valakinek érdeke lenne, hogy az ügyfélkiszolgálásnak emelkedjen a szintje, vagy nőjön a hatékonyság, de a posta állami monopólium. Verseny nincs, kényszer nincs.
süti beállítások módosítása