Az egyszeri felhasználó egyik legnagyobb ellensége a spam. Jó, van másik ellensége is, de az majd később.
A spammel két igazán nagy probléma van, az egyik maga a törvény, ami róla szól. Ami az e-mailben küldött hirdetéseket szabályozná, és amire a többség tesz jó magasról.
Noch dazu én meg is értem, hogy tesz. Különben nagyon kevesen hirdethetnének ilyen módon. A spam, amiről most szó lesz, az a direct marketing nevű festett varázslat, és valamiért úgy lett kitalálva a törvényi szabályozás, hogy csak akkor küldheted, ha igazából már nincs is rá szükség.
A hivatkozó jogszabály ugyanis így rendelkezik (2001. évi CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről, 14. § (2): „Elektronikus levelezés vagy azzal egyenértékű egyéni kommunikációs eszköz útján kizárólag az igénybe vevő egyértelmű, előzetes hozzájárulásával küldhető elektronikus hirdetés. Hozzájáruló nyilatkozat bármely olyan módon tehető, amely lehetővé teszi a hozzájáruló nyilatkozatot tevő személy azonosítását, valamint a hozzájárulás önkéntes és a megfelelő tájékoztatás birtokában történő kifejezését.”
Érted, tesókám: addig nem küldhetsz hirdetést Bélának, amíg bele nem egyezik, ám nehezen elképzelhető, hogy beleegyezik, amíg meg nem keresed valahogy, de legalábbis amíg ez a kélgyó bele nem harapódott a farkájába. Most szólok, ilyen alapon a Magyarországon elküldött direct e-mailek 90%-a törvénysértő, ugyanakkor új ügyfelet még elméletben sem szerezhetsz vele: akinek küldhetsz, az valahol már kapcsolatba lépett veled, tehát nem új ügyfél. Ha meg beleegyezett, akkor is elfelejti, nem kell aggódni, és hörög, mert ő az isten.
Jó, jó, értem én, a meglevő ügyfélnek is lehet újat mutatni, de az igazi reklám mindig is annak szólt, aki még nem ügyfél, márpedig a törvény így, ebben a formában éppen ezt az alapvető funkcióját veszi el a direct maileknek.
Arról se feledkezzünk meg, hogy a kéretlen e-maileknek talán ha néhány százaléka ilyen féle hirdetés, és megmondom a frankót, a maradék bő kilencven százalék engem jobban idegesít. Már csak azér is, mert ha kicsit is öntevékeny vagyok, akkor megkeresem a leiratkozás linkjét az e-mailben, és akkor vagy nem kapok többet tőlük kéretlen reklámot, vagy kapok, de onnan kezdve joggal szaladgálok feljelentgetni a csúnya bácsikat. Vagy teszem azt, letiltom a feladót, és ugyanott vagyok. Higgadt fej, némi gondolkodás és pár másodperc alatt megszabadultam a kéretlen miafenétől.
Mert a másik probléma a címzett, aki legtöbbször hülye.
A magyar az ugyanis nem olyan, hogy kettőt kattintson, és egy életre elfelejtse a kéretlen miazmást. Hogyan tetszik ezt képzelni? Szépen visszaküldi a kéretlen reklámot (amin ott a leiratkozás link, amire kattintva megszabadulhatna a következőtől, helyette) időt és fáradságot nem kímélve törvénycikket ollóz (lásd feljebb), meg helyre kis fenyegetőző levélkét farigcsál, akár anyázással is fűszerezve. Természeten eredményesen, hiszen így is eltávolítják az adatbázisból, csak éppen ő is tízszer annyit gürcölt a végeredményért, meg a küldő is — leszámítva, ha valamilyen szoftver áll a háttérben, ami vagy intézkedik, vagy nem — már ha nem a spamek közé kerül a reklám küldőjének is a hörgedelem, de ez már csak a haj a tojtán.
Viszont így az ügyfélnek megérte, amert akár homárnak is elküldheti, de minimum a haveroknak dicsekedhet az egy mondatban leírt kurvanyázások számával, az tuti.
Aztán izzadva törli a beeső kétszáz valódi spamet, mert intelligens spamszűrőt a mail klienséhez, azt minek.
Ja, az elejére visszakacsintás: a spam után a felhasználó második legnagyobb ellensége a felhasználó maga, aki arcán angyali nyugalommal engedélyezi a spammer trójai telepítését a kurva gépére — már ha egyáltalán van valami szoftvere telepítve, ami legalább próbál neki jelezni, hogy nem kéne. A jó kis trójai aztán felhasználók tízezreinek küld spamet, amikor meg ő kap egy ugyanolyan balfasztól ugyanolyat, anyázik, hogy már megint spam.
Tanulság olyan nagyon nincs, azt leszámítva, hogy a legjobb spamszűrő a felhasználó és egy értelmes spam szűrővel felszerelt levelezőprogram kombója.
Kéretik nem elfelejteni!