Autózunk, vaze?

2008.06.09. 17:18 rolika

Gőzerővel építünk autópályákat, gyorsforgalmi és főútvonalakat, miközben megállíthatatlanul nőnek az üzemanyagárak, és egyes vélemények (pl. olajcsúcs-elmélet) szerint nem is fognak már nagyon megállni. Ráadásul még az aszfalthoz is kell az a fránya olaj, attól olyan szép fekete.
Hiába találnak újabb olajmezőt Brazíliában, számoljunk csak: azt mondják, ez az új legalább 8 milliárd hordó olajat rejt! Hú, de jó, gondolhatnánk, mit pofáznak itt nekünk arról, hogy elfogy! Csakhogy sajnos a világ jelenleg(!) 73 millió hordó olajat emészt el naponta(!). Ez az új olajmező kb. 110 napig fedezné a világ jelenlegi szükségleteit. Nem egészen négy hónap...

Érdekes önellentmondás, hogy miközben különböző uniós előírások, ill. egészen konkrétan Kovács "valamirecsakjóleszek" László adóügyi biztos nem (vagy csak nehezen) engedik csökkenteni az üzemanyagárak adó- és járulékterheit (nagyon helyesen, teszem hozzá!), az amúgy emelkedő árakkal minél jobban rákényszerítve az embereket a kevesebb autóhasználatra, nos, emellett ugyanott mindent elkövetnek, hogy célzott támogatásokkal minél kényelmesebbé/gyorsabbá tegyék azt.
Persze, hogy nem csökken a forgalom. A nyolcas főút akármelyik szabályozatlan kereszteződésén percekig tart akár csak egyenesen átvágni, de egy balra nagyív még magát Assziszi Szent Ferencet is kiborítaná előbb-utóbb.

A saját gépjármű ezen túlmenően megfontolatlanná teszi az embert. Ja, elfelejtettem valamit a boltból? Semmi gond, már megyek is, akár a szomszéd városba, két citromért. (Magamról beszélek ...) Ha valamilyen okból nem áll huzamosabb időn át rendelkezésedre a kocsi, eleinte ha nehezen is, de megoldod. Kicsit korábban kelsz és később érsz haza, na bumm. Majd legfeljebb nekiállsz gondolkodni, megszervezni a napodat, hetedet. Az se árt.

Szóval építgetünk, építgetünk, aztán egyre kevesebbet fogjuk használni, mert a benzinmotorizált individuális közlekedési formákat egyre kevésbé engedhetjük meg magunknak.

Nem volna jobb egy kicsit előrébb látni az orrunknál?



Közlekedünk, vaze?


Gyúrjunk rá a közösségi közlekedés fejlesztésére. Azon belül is célszerűen a kötött pályára: megoldható ugyanis, hogy fosszilis energiahordozó nélkül is működjön. Tiszta, szellős, légkondis motorvonatok, kiszolgáló helyiségek, állomások. Álom, hogy ne bezárjuk a mellékvonalakat, hanem fejlesszük? Ha kell, a "volánok" kárára, és nem fordítva? Vagy nagyon röhejes lenne megkérdeznem, a helyközi buszok miért ne mehetnének áramszedővel?

Ha pedig már annyira utat akarunk építeni, mert van/lenne rá uniós pénz, építsünk először is elkerülő utakat, amelyek levegőhöz juttatnák az elviselhetetlen forgalom által gyakorlatilag kettévágott, porban és füstben fuldokló településeket, ráadásul egy csomó nagyon súlyos balesetet/tragédiát megelőzhetnénk velük.

A települések kikerülésével egyidejűleg hálózzuk be az országot kerékpárutakkal. Járnék én biciklivel dolgozni, de basszus, még kocsival is félek a nyolcason, nemhogy a reggeli csúcsban egy drótszamáron billegjek az útpadkán. Az út menti levegő kellemesen káros hatásairól nem is beszélve.

Mennyivel szebb és barátságosabb, mint egy autóút, ugye? :-)



Szállítunk, vaze?


Kamionok dübörögnek konvojokban, egyenként annyi elhasználódást okozva, mint harmincezer személykocsi. Aztán csodálkozunk, hogy az útjaink tönkremennek, kátyúsodnak, vályúsodnak, és már megint foltozgatni kell kilóméterszámra, ami viszont épphogy túléli a soron következő telet.
Észrevettétek már, hogy a nagyon alacsonyrendű, falvak közötti útvonalak nem rosszabb minőségűek a főútvonalaknál, és alig-alig látni rajtuk karbantartókat a fűkaszákon kívül? Bezony, arra nem járnak nehéz gépjárművek.

Nem kellene a vasúti szállításra maximálisan áttérni? Pályaudvarokat kialakítani, ahol a kamionok átrakják terhüket vagonra, és viszlát az ország, esetleg Európa másik oldalán. Olyan nehéz lenne?
Szerintem nem: csak (politikai?) akarat kérdése: ajropéer módon támogatásokból megépítenénk országszerte a terminálokat, aztán megemelnénk az autópályadíjakat, hogy a vasúti szállítás jobban megérje. Mit tudnának csinálni a speditőrök a vinnyogáson kívül? Kár nem érné az országot, ha elkerülnének bennünket, mert olyan kicsik és olyan drágák vagyunk, hogy tranzitban tankolás nélkül átmennek rajtunk, csak egy nyomsávot hagyva maguk után a drága útjainkon. A belföldi fuvarozóknak meg építenénk elég terminált, hogy ne kelljen annyi nagy teherautó.

Lassan el kellene dönteni, mit akarunk, amíg még lehetséges.



Fenntartunk, vaze?


A fenntartható fejlődés eszmerendszere szerint mindegy, mikor következik be az (igazi) olajárrobbanás, mert az lenne a lényege, hogy be se következzen. Vagy azért, mert annyira takarékoskodunk vele, hogy belátható időn belül nem fogy el, vagy elfogy ugyan, de nem okoz különösebb gondot az alternatívák miatt.

Jelen esetben sajnos egyik sem igaz. Se nem takarékoskodunk, sem alternatíváink nincsenek. Ülünk, mint az egyszeri béka az edényben, amelyik észre sem veszi, hogy melegszik körülötte a víz, csak amikor már megfőtt.

Senkinek nem kell ecsetelnem, micsoda civilizációs törést okozna, ha elfogyna, vagy akárcsak elérhetetlenül megdrágulna a fosszilis nyersanyag. Gyakorlatilag semmire nem lennénk képesek, már egy fát sem tudunk kivágni láncfűrész nélkül. (Na jó, kivágni még csak-csak, de feldarabolni? :-) Az emberiség azon része, amelyik nem fagyott meg és nem veszett éhen, a barbarizmus állapotába süllyedne vissza. Kell(ene) ez nekünk? A gyermekeinknek, unokáinknak?


Tudom, ez rettenetesen nehéz ügy. Ha manapság ellátogat az ember egy ipari parkba, a csarnokok fele biztosan autóipari beszállítóként funkcionál. A másik fele meg azért van ott, hogy az előbbiek megépüljenek és működjenek. Az egész gazdaságot húzza magával, én meg jövök azzal a böszmeséggel, hogy inkább ezt ne?
Mindenki quadozik, motorozik, robogón robog, az autó státuszszimbólum, még száz méterre is kocsival megyünk...
Lehet ezen változtatni? Engem meg lehet győzni, csak valaki vezesse le, hogy a gyerekeimnek legalább ugyanolyan jó lesz, mint nekünk jutott.

Nem tudok válaszokat, igazából csak egy nagy ellentmondásra akartam felhívni a figyelmet.
Az egyik puskaporos hordóra, amin ülünk, és vidáman pöfékelünk rajta.

16 komment · 2 trackback

Címkék: közlekedés környezetvédelem árnyékkormány rolika

A bejegyzés trackback címe:

https://republicator.blog.hu/api/trackback/id/tr41511076

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: killtheradical 2008.06.10. 22:40:24

Egyél több fényt! Nagyon oda kell ám figyelni, aki olajügyekben, élelmiszer-válságban, vagy környezetvédelemben otthon akar lenni, nagyon oda kell figyelni minden egyes nap. Persze minden egyes nap újra kell formázni az agyát, de ne legyünk már kicsinyese…

Trackback: 4 éves terv 2008.06.09. 23:34:20

BiomaszatolásMostanában olvastam egy-két érdekes cikket a bioüzemanyagokról. Gondoltam megosztom mindenkivel, és hozzáfűznék ezt-azt a "tovább" után. 1. Bodoky Tamás: Sokba lesz a biodízel 2. Zsemberi László: Globális érdekek zöld köntösben…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Corry 2008.06.09. 17:59:34

Nekem is tetszik vazze!

Annyi van azért, hogy a vellany is sok esetben fosszilis energiahordozó felhasználásával készül, jó persze vannak szélerőművek, amelyek azért még nem termelnek annyi energiát, van az atomerőmű, amelynél az elhasználódott fűtőanyag a gond és végül van a vízerőmű, amely akár környezetkímélő is lehetne, de ma kis hazánkban politikai okoból ez a fajta erőmű is környezetszennyezőnek számít (lásd: Bős-Nagymaros). Ergó: a trolibusz is szennyez, csak a működés és a szennyezés helye távol esik egymástól.

A másik pedig az, hogy a zöldkérdést nem önmagukat ide-oda láncolva kell megoldani, hanem úgy ahogy a poszt szerzője teszi: meggyőzéssel, hogy fogyassz kevesebbet (fölöslegesen) és az autót is akkor használd ha tényleg kell.

Dr.Stein (törölt) · http://republicator.blog.hu/ 2008.06.09. 18:02:34

Über alles:
Az atomerőművek mellett álltak ki a német konzervatív pártok annak ellenére, hogy a koalíciós szerződésben vállalták, 2020-ig fokozatosan bezárják az erőműveket. Angela Merkel kencellár, a CDU elnöke azért beszélt az atomerőművek biztonságos működtetéséről, és hogy folytatni kell a megújítható energiaforrások kifejlesztését.

szeged.liberty 2008.06.09. 19:51:06

helló!
szerintem az autópálya teljesen meg fog felelni a közeljövőben elterjedő elektromos autóknak, melyeket a közeljövőben épített atomerőművek és a naperőművek látnak majd el energiával.
az egyéni közlekedést vidéken nem szoríthatja háttérbe a tömegközlekedés, tehát kár utópiákat kergetni erről - szerintem. a tömegközlekedés szerintem főleg a városokban versenyképes.
ott viszont elsőbbséget kell éveznie!

.Andrei (törölt) · http://www.andreiground.com/ 2008.06.09. 22:40:11

Az autó nem csak státuszszimbólum, hanem megfizethető álom is. Házra nem tellik, de ez olyan dolog, amit még kinyögünk. Manapság leginkább nem a közúti takarékoskodás a mérvadó. Ez a legkisebb problémája az embereknek. Az pedig igencsak a távoli jövő zenéje, hogy mikor lehet ráhatni a kormányokra és környezetvédelemre e téren.

A közúti közlekedés és az úthálózat rákfenéje Európának. Beleértve a személy, teher és egyéb szállítási módokat is.

Amúgy tetszett a megközelítés.

Akkor beszéljünk a duál meghajtású autókról is. Elektro-Benzin. Egyik ismerősöm nagy környezetvédő és meglepte magát egy ilyen autóval. Azt hiszem Honda Civic. A kocsi jelentős extra pénzt kóstált, mert majd milyen zöld lesz. A lényeg az, hogy azonos távon ugyanannyit tankol, mint én egy 9 személyes kisbuszba (amely kivált 2-3 személyautót, mert erre hivatott). Az elektromos kütyü macerás, és igazából a közös üzem sem nagy élmény. Egyszóval botladozó még az elektromos járgányok használhatósága. Az ismerősöm már fél éve árulja az autót, mert nagyot csalódott. Senki sem jelentkezett még, pedig egy normál (nem duál) modell ára alatt árulja. Csak eszembe jutott.

commontalk 2008.06.10. 05:14:28

szoszolo.freeblog.hu/archives/2008/01/08/Olajra_lepunkhamarosan/

Mivel nem akarnám januári önmagamat ismételni, és nagyjából egyetértünk.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.06.10. 11:09:38

a baj az, hogy a politika a lehető legtöbb embert szeretné kis mértékben boldoggá tenni, és már most mindjárt, nem holnap.
olyan nincs, hogy dönt, és végigviszi - mindenkinek ad egy kicsit, aztán még egy kicsit, aztán elfogy, de még mindig nem elég.

ha elkerülőt építesz, akkor azok fognak ágálni, akik az átmenő forgalmoból élnek (ha már 8-as út, akkor ott van példának csór).

vagy mint a völgyhíd: a falu nem akarta közel a sztrádát, aztán meg azért pampogtak, hogy most ,hogy elkészült a híd, és hazamennek a mesteremberek, aki keddig a faluban kávéztak, most miből fognak megélni?

ha felemeled az útdíjakat, akkor a fuvarozók bizony pampogni fognak.

a fosszilis üzemenyagok kiváltatlanságának az oka pedig pont kovács lászló hatáskörébe tartozna: jövedéki adó. az összes nyugati jóléti állam a jövedéki adóból él.

ha azt ki lehetne váltani, máris lenne hely.

candy · http://wunderbike.postr.hu 2008.06.10. 19:17:26

Száálítás egyértelműen vonat, az emberek szállítására szerintem már kicsit kevéssé. Főleg, hogy felnőttjeggyel, bérlettel számolva autózni talán még olcsóbb is. Esetleg azt lenne értelme megoldani, hogy különböző kedvezményekkel és megszorításokkal megoldani, hogy az ember vigye már be magával a vele együtt dolgozó szomszédot, és esetleg legyen mindenkinek egynél több autója. SUV-okat meg bizonyos benzinfogyasztás fölötti autókat meg tiltani, mival az kicsit olyan, mintha az ilető meginná a benzint, és utána kifinagná az égésterméket. Egyértelműen a leghatékonyabb a biciklis közlekedés fejlesztése elnne, főleg, ha nagyváros-agglomeráció viszonylatban beszélünk, 20-40 kilométert még nem annyira gáz letekerni, főleg ha nem gyilkosok mellett kell, és például így meg lehetne oldani egy budapest, érd, diósd, törökábilnt, budaörs összekötést is. Csak nem biztos, hogy önzősködni kell...amúgy erről a mentalitásról posztoltam múltkorában globálszaron: globalszar.blog.hu/2008/06/04/autozz_or_die

Vidéki 2008.06.10. 19:19:49

T. Rolika!
Feltétlenül egyetértek veled abban, hogy a vasutakat és a tömegközlekedést nem szabadna visszafejleszteni, még ha ráfizetésesek is. ( a BKV is ráfizetéses, megszüntetésére mégsem gondolnak, csak „járatritkításra”).
Az árúszállításnál amit csak lehet vasútra kellene terelni.
A kamionokkal szembeni ellenérzésedet olyan irreálisnak tartom, mint a géprombolók (kb. 200 évvel ezelőtti) dühét a gépekkel szemben. Gondolj arra, hogy a kamionok nem öncélúan tekeregnek az utakon: az emberek mindennapi szükségleteit elégítik ki, például azt hogy citromot vehess, ha akarsz, noha a kertedben nem terem meg a citrom!
A mobilitás, amit a gépjármű lehetővé tesz hatalmas vonzóerő az emberek számára és amíg csak lehetséges, birtokolni akarják.
Évekkel ezelőtt egy képeslapban nagyon érdekes riportot olvastam egy csendes-óceáni szigetről, ahol hatalmas foszfát készleteket fedeztek fel. Megjelentek a multik és hatalmas arányú bányászati tevékenységet indítottak be. A bennszülötteknek is jócskán csurrant-cseppent a hirtelen jött jólétből. A nem túl nagy szigeten hatalmas országúti cirkálókat vásároltak és azzal furikáztak ide-oda. Kb. 10év után elfogyott a foszfát, a jólét visszazuhant a régi szintre. Nem volt pénz a hatalmas személyautók működtetésére, azok az udvarokban rozsdásodtak és a képek azt mutatták, hogy az őslakosok csirkeólokként használták azokat.
Lehet, hogy mi is így járunk egyszer kedves személyautóinkkal!?

Praetor · http://globalmetszet.blogspot.com/ 2008.06.10. 22:29:56

Az olaj miatt biztosan nem kell aggódni egy ideig, ugyanis Brazílián kívül még szibériai és kaukázusi területeken is óriási készletek vannak (csak mélyebbre kell fúrni drágábban), de a nagy falat az olvadó Északi-sark alatti mezők lesznek. Így az olajhiány aligha lesz motiváló erő, annál inkább a globális felmelegedés okozta természeti katasztrófák.
(BKV kontra autó-ról itt írtam korábban: edmond.freeblog.hu/archives/2008/02/20/BKV-zz/)

stan 2008.06.10. 22:53:00

Csak annyi megj., hogy az út bitumenje és a motorhajtóanyag a kőolajból egyszerre készülnek, annak különböző "részeiből".

commontalk 2008.06.11. 05:48:20

A korábban linkelt blogbejegyzésemben leírtam. Van még olaj, de milyen áron?
Komoly elemzők szerint hamarosan elérjük a 600$-os szintet, 2015-re akár 1.000 $ is lehet egy hordó olaj. Ki-kik fogják ezt megvenni és megfizetni? Az USA, és még tíz-húsz ország minden autósa. A többiek? korlátoznak, hümmögnek, fejet csóválnak, és a korlátozott állami készletekből biztosítják a fűtést stb. a tehetősek itthon is, iszonyú pénzért még autóznak majd. Mi? Én? Megyek bringát venni.

rolika 2008.06.11. 08:12:07

commontalk, a blogbejegyzésedről jut eszembe egy felmenőm, aki a két világégés között telente favillák faragásával múlatta az idejét. az elkészült villákat felpakolta egy szekérre, majd amikor a szekér púposan megtelt, befogott négy ökröt elé, és elindult zágrábba. (veszprém mellől. hogy ez miért volt jó, azt nem jegyezte fel a családi emlékezet, csak azt, hogy nagy csavargó volt az öreg :) pár hónap múlva megjött (az átlagsebesség az általad említett körül lehetett :), kicserélt, kövér ökrökkel, némi pénzzel, meg vásárfiával, csereáruval.
kövezzetek meg, de jól hangzik :D

köszönöm a hozzászólásokat, meg linkeket :)

rolika 2008.06.11. 08:17:02

vidéki, a kamionokkal nincs bajom, csak a mennyiségükkel :)
egy extrém példát mondanék: hozzák-viszik a palackos ásványvizet az egész országban, de ugye külföldről is, miközben az a víz min. 99,9%-ban azonos a csapvízzel, csak valamelyikben egy kicsit több (vagy kevesebb) van ebből-abból.

Ratius 2008.06.12. 16:02:45

Szerintem az olajipari és autóipari lobbi olyan nyomasztó túlerőben van, mondjuk úgy, a gondolkodókkal szemben, hogy a jelenleg semmi esélyt nem látok a helyzet javítására.
Gondoljatok bele: az olajvállalatok a közelmúltban még az iraki háborút is megcsinálták, megcsináltatták maguknak. De persze ez extrém eset. Ennél lényegesebb az, hogy reklám, háttéripar, stb. tekintetében milliószor jobban állnak, mint a biciklisták, a vasutak, vagy az alternatív autók gyártói.
Én úgy látom, hogy ebben a kérdésben Magyarországnbak nem osztottak lapot. A változást úgy tudnám elképzelni, hogy Kínában, vagy Indiában elkezd terjedni egy olcsó, és olcsó üzemanyaggal működő alternatív közlekedési szisztéma, és az arra épülő ipar világméretű terjeszkedése során meghódítja az utakat, és a lelkeket.

Rorgosh 2008.06.12. 20:21:32

Érdekes, hogy mindíg, mindent az olajlobbira fogunk...

Pedig töredék akkora hatalma sincsen, mint azt mi gondolnánk. Az iraki háború csak nagyon átvitt értelembe folyt az olajért. Sokkal inkább azért, hogy mely fizetőeszközzel lehessen fizetni érte. Merthogy a zöldhasú árfolyamát már vagy 30 éve a fekete arany stabilizálja. Ha euróért is lehetne venni, akkor a zöldhasú nagyon nagy bajba kerülne....

Az autózást se az autó és az olajlobbi csinálja. Mai társadalmunk nagyobbik fele ingázik munkahelyére. Tetszik, nem tetszik, de ez van. Azért megy autóval, mert:
1. A cég nem indít céges gyűjtőbuszt,
2. A helyi és helyközi járatok megállói távol vannak,
3. A menetrend szerinti járatok menetrendje és járatsűrűsége nem igazodik a munkarendhez/igényekhez,
4. A menetred szerinti járatok belső állapota kritikán aluli,
5. Aljas módon az emberek nem szeretnek tolongani,
6. Számomra ismeretlen varázslatos okoknál fogva a hipermarketektől eltekintve a legtöbb bolt 17.00 és 17.30 között zár, illetve az élelmiszerboltokban ez időpont után már nincs friss termék, így az ingázó szerencsétlennek (avagy: a lakosság nagyobbik fele) a munkaidő utáni 1-1,5 órában a hazautazáson túl a bevásárlást is végre kell hajtania.

Persze tehetné akár tervezserűbben is, pl:
Hétfőn: friss kenyér
Kedden: kicsit állot, száradt kenyér
Szerda: pirítós
Csütörtök: a család fellázad, hogy mi a büdös francért nem lehet friss kenyeret, zöldséget, gyümölcsöt, húsárut enni.

Merthogy NEM A KÖZÉPKORBAN ÉLÜNK!

És, hogy elfogy az olaj: egyszer bizonyosan, azonban addig még sok víz lefolyik a dunán. A '80-as évekbeli előrejelzsekben a mai dátumra már általános olajhiányt jósoltak. És megfizethetetlen benzint. Nem jött be.
Az igazi probléma a széndioxid. Persze lehet sírni vele kapcsolatban, ám lehet mást is tenni:
1. Ésszerűsíteni a szándioxid kibocsájtást. A SUV-ok nem esznek annyit mint a régi ladák, stb.... Az egyébb károsanyag kibocsájtásról nem is beszélve....
Jelentős segítség lehet a gépjármű motorfejlesztés kikényszerítése. Merthogy a technológiában még mindíg hatalmas tartalékok vannak.
Emellett a városokban lehetne sűríteni a tömegközlekedést. Merthogy a járatsűrűség a szűk keresztmetszet. Ehhez persze kellhet némi támogatás, bár én berzenkedem ellene. Merthogy a jelenlegi támogatási rendszer csak a régi, kis hatékonyságú, nagy fogyasztású tömegközlekedési eszközöket tartja az utakon. Ezért drágább a buszjegy, mintha az ember autóba ülne....

2. A széndioxid elnyelő kapacitás bővítése. A sok zöld, ha már kimegy a tubesre, vagy az M0-ra tüntetni, akkor tolhatna magával egy kis talajt az ország kopár szikláira, és ültethetne oda néhány fát. Ezzel legalább egy kis hasznuk is lenne.

Kamionok: érdekes, hogy a németeknél nem mennek tönkre az autópályák a kamionok miatt. Biztos azért, mert könyebbek... Vagy netán az autópályát és az egész úthálózatot a legnagyobb terhelésre, a kamionokra tervezték?! Hülyék ezek a németek....

Amúgy nálunk pár éve próbálkoznak a kamionok vasútra terelésével. Látható az eredmény.... Sajnos ahhoz szolgáltatás is kell, hogy a teherszállítás a vasúti hálózatra visszatérjen. Csakhogy a kötöttpályás hálózat tizedannyira sem rugalmas, mint amit a mai kor követelményei támasztanak... Lehet ezen javítani, de a csodák sajnos ritkák. Régen azért volt jó a kötött pálya, mert gyorsabb volt a lovaszsekérnél. Ma azonban lassabb és nehézkesebb mint a kamionok. Szomorú, de ez van...
süti beállítások módosítása