Mozi és világfalu

2008.06.26. 06:27 commontalk

Piszokul megijedtem, amikor hat évesen először robogott felém a gőzmozdony a mozivásznon, remegve bújtam az előttem ülő háta mögé, hála az égnek nem sokan vették észre ön-égetésemet. Viszont annál meglepőbb következtetéssel álltam elő a filmvetítést követően. Akkoriban az ateizmus és az istenhit limesén egyensúlyoztam, és éppen nem tudtam eldönteni, hogy hova is álljak, nos a mozit követően eldőltnek láttam a kérdést: kifejtettem megszeppent nagyszüleimnek, hogy az emberiség, a Mi - és az Én életem is, nyilván csak egy filmvetítés, s minden, ami a sorsunk, az már filmszalagon van, csak éppen a további kockákat nem ismerjük – jobb is.

 

Anyám később finoman utalt arra, hogy nem kéne annyit olvasnom, mert a szomszédék Erzsikéje húszéves korára mindent elolvasott és most Kállóban (értsd. Nagykálló) van, a bolondok házában…Attól kezdve még többet olvastam, s csak most kezdem érezni több mint, félévszázadosan, hogy lassan mehetnékem van, csak már nem egyszerű, a gyerekkoromban oly közeli menhely messze esik mostani irányítószámomtól, a Lipótot bezárták, a könyvbéli Aranyketrec sehol, így marad számomra az öngyógyítás. Az első mozim, most ennek kapcsán jutott eszembe, hogy globalizált a világ. Tudom, most többen kaptok az egér, pendrive, távkapcsoló és minden egyéb után, hogy hozzám vágjátok. Több türelmet – elmagyarázom.
Valóban vetítés az egész mindenség. GPS, műhold, mobiltelefon-cellainformáció: nem csak Te kapsz onnan (valahonnan) infót, Ő(k) is kap(nak) Rólad, rólam, róla. Meg nem mondom, hogy egy mindenható földi központ van-e, vagy több? Mindenesetre, itt cseng a fülemben, drága Anyám figyelmeztetése: Istenke mindent lát kisfiam! Ez a mondás belém ívódott, és hamar rájöttem, hogy mit sem ér a török kamionos trükkje, hogy Sopronban a kamionterminálon, a járműve alá bújva szívja a cigit, mert ott Allah nem láthatja – francokat! Ilyen is csak egy lökött keletinek juthat eszébe. Megmondtam tegnap egy kommentben: világfalu lettünk emberek.

Tudjuk, hogy hol van még olaj, gyémánt, földgáz, hasznos tengeri áramlat, és mi folyik éppen New York bármely sugárútján, na meg a Kőszegi Tamás hova támasztotta a bringáját? Ismeritek? Nem? Nem lehet! Anno a minden magyar településen fellelhető körzeti meghízott, a falugondnok, vagy kicsoda által a kocsma falának támasztott bringáról rosszul olvasta le a Községi Tanács feliratot, és ily módon kereste fennhangon Kőszegi Tamást, hogy zárná le a járgányt, mert ellopják. Persze a kutya sem jelentkezett, csak akkor mert kirobbanni a röhögés, mikor a közeg intézkedni ment. Szóval ez az átkozott globalizáció, meg a műhold. Elérkezett a világ vége – világfaluvá lettünk, lefotózták az utolsó bennszülött törzset, akiknek rövidesen visznek Adidas rövid gatyát, éles baltát, meg himlőt, ők meg lesték, állítólag fúvócsővel – lőtték is a helikoptert. Érzik a büdöset. Újra nekifogok, hogy a végére érhessek, csak elkap az indulat a globalizáció, a cellainformáció, meg a valakik(k) mindent tudnak rólunk fíling miatt. Gondolj bele: kilépsz a lakásból, veled együtt világszerte teszik ezt ma reggel, Európa nagy részén, legalább 200 millióan. Tegnapelőtt, tegnap és ma – megszámolják, hányan megyünk boltba, tankolni, utazunk saját gépkocsiban, buszon, vagy csak gyalogolunk. A vonalkódok jelzik, hogy miket reggelizünk, a bankkártyák küldik a jeleket a napi tranzakciók összetételéről, délután a bevásárlás még izgalmasabb, hiszen logisztikai rendszerek építhetők a szupermarketbéli ténfergésünkre. Iparágak alakulnak arra, hogy Te már megint nem hazamész, hanem még ténferegsz, ebbe fogsz beledögleni emberiség, de hiába mondom, magamnak is. Nem-nem kedvesem, Te nem ténferegsz, csak hiszed. Mész még egy kört, s legalább 2 – 3 ezer forintot még oda is hagysz, mert hosszú volt a sor a pénztárnál, s pont olyasmik vannak a pénztári sor melletti polcon, amire semmi szükséged nincs, mégis kell. Folytathatjuk a sort a repülőjegyekkel, buszbérletekkel, internetes utalásokkal és rendelésekkel. Idő kérdése, s megszületik a végső mozgató – vagy mi a bánat volt az, valamelyik filozófus agyában. Ő val’szeg egy gép lesz, a világfalu főnöke. Mindenkinek meg fogja szabni a frankót. Optimalizált leszel. Megkapod a napi vonalkódodat, s aznapi szükségleteid már sorba rakva kezdenek kielégülni, egészen estig, míg haza nem érsz.

A Maslow féle piramis felső csucsájába kerülsz mindörökre, és csak kreatívnak kell lenned, más dolgod nem igen marad a földön. Én úgy érzem, hogy nekem írást rendelt a jó öreg mozigépész, vagy teremtő, egy afrikai sorstárs nyilván jó Kalasnyikov kezelő, az amerikai taxisofőr valami összeesküvésről hablatyol, mindeközben, meglibbenti a szárnyát egy pillangó, és a brazíliai esőerdőből egyszerre indul cunamit kiváltó hullám, és elszabadul a csintalan gyermek - El Nino is.
 

Akár egy halom hasított fa…

Biza’ József Attila – mindegyik determinált.



Tegnap az egyik plázában láttam egy fényes valamit. Azt gondoltam, hogy borotválkozó-tükör lehet – fényes volt és kerete is…engem nem érint – gondoltam – mert már 1975-től nem borotválkozom. Közelebb léptem, végső bizonyosságot nyerni, és láss csodát, egy digitális időjárás előrejelző volt: hőmérséklet, légnyomás, csapadék, ötnapos előrejelzés, hazavihető Aigner Szilárd – otthagytam. Őrzöm maradék függetlenségemet, csatlakozzatok hozzám, és megmentjük a világfalut, most gondolkodom a hamis vonalkódon, félrevezető helymeghatározáson, és a cellainformáción: azt is megkaphatom. Én leszek a szép új világ első bezárt forradalmára, hiszen megmondta Anyám anno, 40 éve: meg fogsz bolondulni fiam – így is lett.

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://republicator.blog.hu/api/trackback/id/tr20515828

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr. Brain 2008.06.26. 08:59:18

Frankó, sok irányba gondolatindító poszt, már korábban próbáltam kommentálni, csak az élesítés előtt nem lehetett.

Az új törzsről mondjuk időközben kiderült, hogy majdnem akkora kamu, mint az Alibi Törzs című Richard Dreyfuss moziban szereplő.

A többit még tovább lehet ragozni (persze úgy már túl terjedelmes lenne a poszt, így a jó), az FBI Carnivore-ja (vagy annak utódja) minden netes kommunikációt átnyálaz, de épp tegnap olvastam egy posztot arról, hogy a magyar netszolgáltatók is logolják minden felhasználó minden tevékenységét (vagyis az USA mellett közvetve a helyi NBH is monitorozhat minket, és még ki tudja ki nem: Moszad, Al Kaida, Microsoft, Sony (tudjátok, a rootkit), Google (az engedélyünkkel) és a sor hosszan folytatható).

A legtöbb cuccunkhoz RFID is jár "bónuszba", így technológiailag akár ma meg lehetne valósítani Philip K. Dick Különvélemény című látomását, mármint, hogy személyre, ruhánkra, nálunk levő dolgokra, eltárolt profilunkra szabott reklámok jelennek meg az áttetsző utcai hirdetőoszlopokon, amikor rájuk nézünk.

Az is elég ijesztő volt, amennyit 10 éve A közellenség című Gene Hackman mozi leleplezett az emberek megfigyeléséről (nyilván évtizedekkel korábbi technológiákat - a Carnivore-hoz hasonló, telefonos kulcsszavakat figyelő cuccost meg már nagyon régi kémfilmek is bedobták).

Látom a taxis Mel Gibsonos Összeesküvés-elmélet sem maradt ki. :)

Ahogy arra a jó öreg egydolláros is utal: az új világrendben a Nagy Testvér tényleg figyel mindenkit, talán nem is egy. A paranoiához nem szükséges LSD. :)

Vérszegény éjszakai dúvad · http://hangorienidiocc.blog.hu 2008.06.26. 09:57:10

Az NBH konkrétan monitorozza a netes tevékenységedet. Akkor mindenképp, ha te, vagy valamelyik ismerősöd, családtagod valami oknál fogva C típusú vizsgálat tárgyává válik. És ehhez nem kell miniszternek, vagy államtitkárnak menni.

Dr.Stein (törölt) · http://republicator.blog.hu/ 2008.06.26. 11:11:40

Most gonosz leszek, de tény, hogy várakozik egy ideje az írás. Azért nem került ki, mert nem felelt meg az itt többször is kifejtett formázási minimumnak, pl. az oldaltörés igényének.
BS, mint szerkesztő kiengedte a cuccot, jó meg minden, de a szerkesztői vaskéz innentől átmegy brutálba.

Azaz "Kedves cikkíró, tájékoztatlak, hogy a számos kérés ellenére közölhetetlen külalakú cikket tettél be a kosárba, ezért töröltük a picsába.
További szép napot!"

commontalk 2008.06.26. 12:51:44

Kösz! Anno meghívtatok, azt is köszi. Fogalmam nem volt info hiányában, hogy miként kerülnek publikálásra az írások. Egy-két nap alatt rájöttem az itteni rendre. OK. Ma sem ismerem, csak sejtem a formázási paramétereket. Ennek az írásnak valóban nem jó a tagolása, de tartalomban láttam már itt sokkal nehezebben elfogadható minőséget is. Szerintem elsődleges a mondandó, aztán nem árt a megfelelő forma sem. Picsázni még kocsmában sem igen szoktam, így ez egy kicsit erős. Befejezésül: eszem ágában nincs megsértődni, maradok, és még formázom magam. Talán megfelelek...

Dr.Stein (törölt) · http://republicator.blog.hu/ 2008.06.26. 18:41:50

Egy sokkal hosszabb kommentet írtam válaszul, kedves Commontalk, megköszönve a toleranciát, de megette a guláta, úgy tűnik.
Hétvégére összeütök egy helyi GYIK-ot, de sok hasznos tippet kaphatsz szerkesztésből a segitseg.blog.hu lapon is.

Ettől függetlenül a fent említett kemény kéz virágzik, ki is vágtam három, régóta pihenő, méteres szövegfolyamot tartalmazó írást.
További szép napot!

Rorgosh 2008.06.28. 17:25:03

Hm,érdekes elképzelések élnek egyesekben az állami szervek működéséről... No mindegy.
süti beállítások módosítása